بیانیه‌ی جمعی از فعالان برابری جنسیتی و LGBTQ+ در رابطه با اعتراضات سراسری در کشور

یکشنبه, 3ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – جمعی از فعالان برابری جنسیتی و LGBTQ+ در ایران، با انتشار بیانیه ای به رخدادهای اخیر در ایران واکنش نشان داده و از جامعه جهانی درخواست کرده اند که “اگر واقعا به اصول آزادی، برابری، دموکراسی، و اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر باور دارند” در کنار مردم ایران جهت دستیابی به آزادی، برابری و دموکراسی بایستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران، جمعی از فعالان برابری جنسیتی و LGBTQ+ در ایران، با انتشار بیانیه ای به رخدادهای اخیر در ایران واکنش نشان داده و از جامعه جهانی درخواست کرده اند که در کنار مردم ایران جهت دستیابی به آزادی، برابری و دموکراسی بایستند.

در بخشی از این بیانیه ضمن اشاره به تبعیض و نابرابری های صورت گرفته در ایران علیه اقلیت های جنسی و جنسیتی طی دهه های اخیر، آمده است: “این روزها خیابان‌های ایران در تلاطم است؛ تلاطم ناشی از مبارزات مدنی برای آزادی، برای مقاومت در برابر ظلم و استبداد جمهوری اسلامی. بدیهی است بخش چشم‌گیر و قابل توجهی از این مردم که در کف خیابان‌ها و در قیام علیه تاریکی و استبداد حضور دارند، اعضای جامعه‌ی LGBTQ+ ایران می‌باشند؛ قشری از مردم که به درازای حاکمیت جمهوری اسلامی از قوانین تبعیض‌آمیز و خشونت‌بار آن شدیدترین ضربه‌ها را خورده‌اند، از احکام غیرانسانی شلاق و اعدام برای روابط غیرسیس-هت تا ترویج و مشروعیت بخشی به خشونت و تبعیض علیه تک تک اعضای این جامعه در تمامی ارکان.”

متن کامل این بیانیه عینا در ادامه می آید:

“این روزها خیابان‌های ایران در تلاطم است؛ تلاطم ناشی از مبارزات مدنی برای آزادی، برای مقاومت در برابر ظلم و استبداد جمهوری اسلامی. این مقاومت، که درس آزادی برای تمامی مردم جهان است، به معنای واقعی کلمه، برای مردمی که ظلم و استبداد حاکمیت تمامیت‌خواه و دیکتاتور جمهوری اسلامی را با پوست و گوشت و خون و استخوان چشیده‌اند، خود زندگی است.

بدیهی است بخش چشم‌گیر و قابل توجهی از این مردم که در کف خیابان‌ها و در قیام علیه تاریکی و استبداد حضور دارند، اعضای جامعه‌ی LGBTQ+ ایران می‌باشند؛ قشری از مردم که به درازای حاکمیت جمهوری اسلامی از قوانین تبعیض‌آمیز و خشونت‌بار آن شدیدترین ضربه‌ها را خورده‌اند، از احکام غیرانسانی شلاق و اعدام برای روابط غیرسیس-هت تا ترویج و مشروعیت بخشی به خشونت و تبعیض علیه تک تک اعضای این جامعه در تمامی ارکان.

ظلم رفتنی است و آنچه می‌ماند، شجاعت و آزادگی مردم در قیام و مقاومت در برابر آن است و قیام امروز مردم ایران و قیام اعضای جامعه‌ی LGBTQ+ ایران علیه ظلم و با هدف ریشه‌کن کردن آن، نمونه‌ی بارز و شفاف این اصل است. اعضای جامعه‌ی LGBTQ+ ایران، با وجود سالیان سال سرکوب و کشتار، همراه با سایر مردم، هنوز چون سرو در برابر ظلم ایستاده‌اند و ندای شجاعت، مقاومت و آزادی را در سراسر جهان طنین افکن می‌کنند.

بنابراین، اکنون زمان آن رسیده که جهانیان و به ویژه سران کشورهای جهان اگر که واقعا به اصول آزادی، برابری، دموکراسی، و اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر باور دارند، بی‌تفاوت از این مقاومت عبور نکرده و در کنار این مردم بایستند. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا در نطق امسال خود در سازمان ملل متحد به حمایت دولت ایالات متحده از حقوق زنان و جامعه‌ی LGBTQ+ اشاره کرد، پس باید به یاد داشته باشد که در حال مذاکره با حاکمیتی است که مبنای آن بر آپارتاید جنسیتی و ستیز همه‌جانبه با اعضای جامعه‌ی LGBTQ+ استوار است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اگر به واقع به اصول آزادی بیان و برابری معتقد است، باید پیش از دست دادن و رایزنی با رئیس جمهور حاکمیتی که به صورت علنی در سخنرانی خود نسبت به افراد گی، لزبین و بای*، حمله کرده است، با خود فکر کند که تا چه حد در عملکردش به این اصول پایبند است؟!

ما اعضای جامعه‌ی LGBT+ و فعالان برابری جنسیتی ایران، خطاب به تک تک سران کشورهایی که خود را معتقد و متعهد به حقوق بشر می‌دانند، از پادشاهی متحده‌ی بریتانیای کبیر و ایرلند، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان گرفته تا دولت مشترک المنافع کانادا و ایالات متحده‌ی آمریکا به صراحت و قاطعیت می‌گوییم، امروزه که عموم مردم ایران با تمامی تفاوت‌های خود، با همدیگر متحد شده و شانه به شانه در برابر حاکمیت ظلم، تاریکی، جهل و استبداد جمهوری اسلامی مقاومت می‌کنند، آن‌ها نیز این وظیفه‌ی خطیر بر عهده دارند تا با سران این رژیم خودکامه و دیکتاتوری بر سر میز مذاکر ننشینند.

در چنین شرایطی، هر گونه قرار داد و توافق با چنین حاکمیتی به معنای تائید قتل و عام و کشتار میلیون‌ها فرد و به ویژه‌ی اعضای جامعه‌ی LGBTQ بوده و برگی خونین در تاریخی روابط بین‌الملل کشورهای شما خواهد بود.

لیست امضاکنندگان:

آرتمیس اکبری، ازی اوزار، امید ایروانی، آسیه امینی، الناز بهار، آیدین ترکمه، امیر.ح.ب، آزاده عطایی، البرز معصومی، آرمان نیک آهنگ، الهه ایمانیان، بنفشه جمالی، بنفشه.س، بهاره منشی رودسری، پروانه حسینی، ج.ص، چشمک، حامی مهر، رومینا اختری، رها غیاثی، رها فر، زهرا باقری‌شاد، زینب پیغمبرزاده، س.ا، سازمان افغانستان، سمانه سوادی، س.قیاثی، سینا مختاری، شایا گلدوست، شقایق نوروزی، علی رضا شجاعیان، عسل عباسیان، فروز فراهان، کیارش دال، کارن رها، ک.غ، کتایون کشاورز، ملیساندرا، محمد آسمانی، مینا خانی، مولود حاجی زاده، مریم دهکردی، ماهان راد، مرضیه صابری، نعیمه دوستدار، نیما نیا و یاور خسروشاهی.”

اعتراضات شهریور ماه ۱۴۰۱ به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و تا تاریخ اول مهرماه ۱۴۰۱ در دست کم ۸۵ شهر و ۱۸ دانشگاه از ۲۹ استان کشور گسترش یافت. این اعتراضات که کماکان ادامه دارد تاکنون به بازداشت صدها نفر و کشته و زخمی شدن دهها معترض از جمله کودکان منجر شده است.

رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی با متهم کردن متهمان به اعمال خشونت اعترافات اجباری تعدادی از بازداشت شدگان را منتشر کردند. همینطور حکومت ایران اینترنت را در سطح کشور در بخش خانگی و تلفن های همراه مختل کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.