عبدالکریم سروش خطاب به مراجع: به حاکمیت نامشروع پشت کنید

دوشنبه, 4ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

عبدالکریم سروش خطاب به مراجع: به حاکمیت نامشروع پشت کنید

ایران وایر

عبدالکریم سروش٬ نویسنده٬ مترجم و فیلسوف ایرانی٬ ساعتی پیش با انتشار یک بیانیه صوتی «تحت عنوان نهیبی به مراجع عظام» در کانال تلگرام خود گفت: «امروز روز امتحان شماست.»

او در ادامه این بیانیه تاکید کرد: «سکوت شما صدایی ناخوش دارد. حاکمان جفای خود را کردند. اینک نوبت وفای شماست.»

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: « ده‌ها و صدها مهسا امینی و ستار بهشتی در این سال‌ها به آسیب ستم و در سیاهچال سپاه و به تیع شرارت و … به طناب توحش، خونین‌دل و خسته‌جان شده‌اند.»

سروش خطاب به مراجع و مشایخ گفت: «کشور ما در خاک و خون می‌غلتد و مردم ما به خشم و التهابی آمده‌اند که در طول چهل سال اخیر نظیر و مانندی نداشته است.»

این فیلسوف ایرانی افزود: «والله اسلام و مسلمانی هیچ‌گاه چنین خفیف و خجل نبوده است و با سکوت شما خوارتر و خجل‌تر خواهد شد. نمی‌بینید که طاعنان کمر بسته اند تا جنازه اسلام و تشیع را تشییع کنند و به خاک خفت بسپارند؟ از آن کرسی‌های درسی و طمطراق فقاهتی چه مانده است که شما از زوال آن واهمه دارید؟»

او در ادامه این بیانیه صوتی تاکید کرد: «این چرخه باطل دیری است که تکرار می‌شود. چند ده و بلکه چند صد نفر در اعتراضات کشته می‌شوند. مدتی این شعله به ظاهر خاموش می‌شود و زیر خاکستر می‌رود و دوباره سربرمی آورد و خانمان‌های دیگری را می‌سوزاند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «تاکنون با رهبری سخن بسیار گفته و نامه بسیار نوشته‌اند، مگر عزمش را برای اصلاح بجنباند، ولی فنسی ولم نجد له عزما (قرآن کریم.. ترجمه: اما فراموش کرد و عزمی در وی ندیدیم).»

او در پایان گفت: «پشتیبان خلق و شرع باشید و به حاکمیت نامشروع پشت کنید. دوستان مرا نکوهش می‌کنند که چندین توسل به عالمان دین برای چیست؛ مردم از آنان عبور کرده اند. من می‌گویم ولی شما که از مردم عبور نکرده اید. دستی برآورید و تا اندک آبرویی بر جاست بر چهره جائران آب دهان بیفکنید.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.