مسیح علینژاد: جامعه جهانی درک کرده که زنان ایرانی تا چه اندازه پیشرو هستند

دوشنبه, 4ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، در مصاحبه با ایران اینترنشنال درباره خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی که پس از قتل مهسا امینی آغاز شد، گفت: «دغدغه ما یک تکه پارچه نیست. آن تکه پارچه وقتی در اختیار کسانی چون آخوند و طالب و داعش قرار می‌گیرد طناب دار ما است.»

این روزنامه‌نگار که پیشتر کارزارهایی را علیه حجاب اجباری در ایران به راه انداخته، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال افزود: «وقتی این روزها کف خیابان حجاب‌سوزان راه انداختند، دارند آشکارترین نماد ۴۰ سال تحقیر و سرکوب را آتش می‌زنند.»

او با ابراز خوشحالی از این که مراسم خاکسپاری ژینا امینی تبدیل به مراسم دادخواهی شد، گفت: «زنان در کردستان روسری‌هایشان را بالا بردند و از کردستان تا تهران و شهرهای دیگر همه دارند نماد داعش و طالب را می‌سوزانند.»

علینژاد که چندی پیش توطئه‌ سپاه پاسداران برای ترور او در آمریکا خنثی شد، تاکید کرد: «این مردم حجاب اجباری را مثل دیوار برلین می‌بینند که اگر فرو بریزد دیگر چیزی باقی نمی‌ماند.»

او همچنین از رفتار گذشته مردان ایرانی انتقاد کرد و گفت: «ما از جامعه مرد‌سالارمان زخمی هستیم. این جامعه می‌توانست وقتی زن با صدای زیبایش از استیج‌های موسیقی حذف شد می‌توانستند در همراهی با زنان آواز نخوانند. دلم می‌خواست پدران ایرانی وقتی دختران هفت ساله مانند برده‌های جنسی با حجاب به مدارس فرستاده می‌شدند از آنها حمایت می‌کردند.»

این فعال حقوق زنان ادامه داد: «چرا وقتی ۱۰۰ هزار مرد به استادیوم می‌رفتند جلوی استادیوم نایستادند و سینه سپر نکردند که خواهرم هم باید با من بیاید. من اینها را می‌گویم چون می‌دانم اتحاد و همدلی کنونی به خاطر این است که مردها این زخم‌های ما را شنیدند و مرهم به ما می‌زنند. کسانی مانند پدر و برادر ژینا به ما قدرت می‌دهند و حکومت را ذله و ضعیف می‌کنند.»

علینژاد اتحاد کنونی در ایران را «که کف خیابان شکل می‌گیرد شمشیری در قلب آخوندها» دانست که «سال‌هاست می‌گفتند شما قدرت اتحاد ندارید.»

او گفت: «چقدر زخم خوردیم از این داخل‌نشین، خارج‌نشین اما شما کجا دیدید که مردم علیه خارج‌نشین علیه آمریکا و اسرائیل شعار بدهند. چیزی که آتش می‌زنند نماد آخوند است و شعاری که می‌دهند دعوت از جامعه جهانی برای توجه است.»

این روزنامه‌نگار همچنین با اشاره به گسترش حمایت‌ها به چهره‌هایی که پیشتر در این زمینه سکوت می‌کردند، گفت: «تمام سلبریتی‌ها و کسانی که پنبه در گوش کرده بودند الان گوش‌‌‌هایشان به سمت زنان ایرانی و مردم ایران است. اتحاد کنونی فقط اتحاد بین ترک و کرد و لر و بلوچ و… نیست. جامعه جهانی درک کرده که چقدر زنان ایرانی پیشرو هستند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

یک نظر

  1. داستان ایران در گذشته نشان میدهد که جنبشهای آزادی طلب با رهبری مردها بعد از ۱۹۷۹متاسفانه به موفقیت نرسیده. امید همه وا اکنون این است که شاید جنبش فعلی تحت هدایت زنان و دختران شجاع به نتیجه’ مطلوبی برسد!
    دکتر م ح سعیدی در آلمان