مریم کریم بیگی و گلرخ ایریایی بازداشت شدند

دوشنبه, 4ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

مریم کریم بیگی و گلرخ ایریایی بازداشت شدند

ایران وایر

گلرخ ایرایی، فعال حقوق بشر و مریم کریم‌بیگی امروز دوشنبه ۴ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

خبر دستگیری گلرخ ایرایی را کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگردان ایران» و خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران مخابره شد.

بازداشت خانم ایرایی توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی وی صورت گرفت. ماموران در جریان بازداشت اقدام به تفتیش منزل و ضبط برخی از لوازم شخصی وی کرده اند. تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

پیش از این هم گلرخ ایرایی توسط دادگاه انقلاب تهران به زندان محکوم شده بود که پس از طی دوران محکومیت اردبیهشت ماه سال جاری از زندان آمل آزد شده بود.

دقایقی پیش هم شهناز اکملی مادر مریم کریم‌بیگی در توییتر خود خبر از دستگری دخترش داد. او نوشت:«دخترم مریم کریم‌بیگی ساعت ۶ امروز به دستور دادسرای امنیت تهران توسط پلیس امنیت در منزل بازداشت شد.»

مریم کریم‌بیگی ، خواهر مصطفی کریم‌بیگی، از جان‌باختگان حوادث سال ۱۳۸۸ است. او هم پیش از این اوایل امسال به زندان رفته و با قید وثیقه در ۱۸ تیر ماه سال جاری آزاد شده بود.

هم‌چنان که دستگیری فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران و دانشجویان شدت یافته است، همراهی با جنبش اعتراضی ایرانی که با مرگ مهسا امینی آغاز شد هم ادامه دارد و چهره‌های بسیاری به این جریان پیوسته‌اند. از جمله وحید جلیلوند، کارگردان موفق ایرانی،  مصطفی مستور.

وحید جلیلوند همین چند هفته پیش با فیلم «شب، داخلی، دیوار» در جشنواره ونیز موفقیت‌هایی کسب کرد و در ایام برگزاری جشنواره سخنانی از او رسانه‌ای شد که حواشی زیاد به بار آورد اما امروز دوشنبه چهارم مهر ماه جلیلوند با انتشار ویدئویی خطاب به وزیر ارشاد گفت: «شما وزیر فرهنگ نیستید آقای اسماعیلی شما گروگانگیر فرهنگی هستید. شما و هم‌فکران شما گرونگیر هستید. شما کار ما، شغل ما، تخصص ما و حیات حقه‌ی ما را برای کار کردن به گروگان گرفتید. چنان چه اگر شبیه شما فکر نکینم یا به افکار متحجرانه شما تن ندیم سر خم نکنیم باید کارمان را عوض کنیم که اتفاقا می‌خواهیم کارمان را عوض کنیم. من و برادرم علی می‌خواهیم کارمان را عوض کنیم.»

جلیلوند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برای اخذ مجوزِ فیلم جدیدش به سازمامی سینما نخواهد رفت، اضافه کرد: شما از ما هنرمندان می‌خواهید که مردم را دعوت به آرامش بکنیم، نه امروز از سال ۱۳۷۸،  توی تمام این جریانات  هنرمندا پیش از مردم از شما دعوت به آرامش و گفتگو کردند.

هم‌چنین مصطفی مستور در ویدئویی با ستایش از زنان گفت:« روزهای سختی را داریم سپری می‌کنیم، روزهای تلخ و سیاهی را. زنان در همه سزمین‌ها در طول تاریخ همیشه نماد و سمبل زندگی و شور و حیات بودند. شاید بشود جامعه‌ای را برای مدتی از آزادی و عدالت محروم کرد اما نمی‌شود زندگی را از آن گرفت. زنان ما از شما فقط یک زندگی طبیعی و معمولی می‌خواهند. پاسخ این درخواست خشونت نیست. از خشونت دست بردارید.  با زندگی نجنگید. اساس زندگی ریشه در حیاتِ زنان ما دارد. به زنان ما آسیب نزنید.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.