نشریه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه: جمهوری اسلامی در سرازیری سقوط قرار گرفته است

سه شنبه, 5ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

frankfurter_bnner.jpg

نشریه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ: جمهوری اسلامی در سرازیری سقوط قرار گرفته است. نارضایتی مردم به سبب مشکلات اقتصادی، اختناق سیاسی و فقدان آزادی‌های اجتماعی در حال تبدیل شدن به بهمنی است که می‌تواند پایان جمهوری اسلامی را نوید بدهد (لینک)

کیهان لندن – روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» (FAZ) در گزارشی به وضعیت بحرانی جمهوری اسلامی پرداخته و می‌نویسد، «سرکوب تنها راهی‌ است که برای آیت‌الله‌ها باقی مانده است». این روزنامه تأکید می‌کند «جمهوری اسلامی در سرازیری سقوط قرار گرفته… نارضایتی مردم به سبب مشکلات اقتصادی، خفقان سیاسی و نبود آزادی‌های اجتماعی می‌تواند پایان جمهوری اسلامی را رقم زند.»

مقامات و دولت‌های غربی که تا دو سه هفته پیش به دنبال معامله با جمهوری اسلامی و «توافق اتمی» بودند اکنون رو در روی جمهوری اسلامی قرار گرفته و از اعتراضات مردم حمایت می‌کنند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اوپا در بیانیه‌ای از رژیم ایران خواسته است که فوراً سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات را متوقف کند. مقامات آمریکایی نیز همین مواضع را تکرار کرده‌اند.

حمایت از اعتراضات مردم ایران به گونه‌ای گسترده است که جمهوری اسلامی مجبور شد به مواضع غرب واکنش نشان دهد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی دوشنبه چهارم مهرماه حمایت مقامات اروپا و آمریکا از اعتراضات مردم در ایران را «مداخله‌جویانه» خواند و گفت، حمایت دشمنان از آشوب‌ها «جنگِ شناختی و ترکیبی» است که در تاریخ به ثبت خواهد رسید! او افزود: «غرب در حمایت از اغتشاشگران سنگ تمام گذاشت.»

کنعانی در دروغی عجیب گفته غربی‌ها «حضور میلیون‌ها نفر از ملت در خیابان‌ها و میادین در حمایت از نظام و مخالفت قاطع با آشوب و اغتشاش را نادیده گرفتند و یا کوچک شمردند.»

جمهوری اسلامی روز یکشنبه سوم مهرماه با تبلیغات گسترده برای حضور حامیان نظام در خیابان‌ها فراخوان داده بود اما استقبال چندانی از آن نشد و خبرگزاری‌ها و صداوسیمای رژیم مجبور شدند با استفاده از تصاویر آرشیوی و حقه‌بازی در تصویربرداری از نماهای نزدیک حضور «پیاده نظام» حکومت را پُرشور جلوه دهند.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش منابع غیررسمی تا کنون حدود ۵۰ نفر از مردم در اعتراضات جان باخته‌اند. با وجود اینکه سرکوبگران مسلّح‌اند و از شلیک مستقیم به مردم ابایی ندارند اما تلفات در میان آنها نیز وجود داشته است. بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا تا دوم مهرماه هفت نفر از اعضای بسیج و نیروی انتظامی در مشهد، تبریز، شیراز، قزوین، گرمسار، کرج و قوچان کشته شدند. دوشنبه چهارم مهرماه نیز گزارش شد که یک بسیجی در تهران کشته شده است.

در عین حال بحران اساسی که جمهوری اسلامی با آن روبروست ریزش نیروهای امنیتی و خستگی آنها در کف خیابان است. با طولانی شدن اعتراضات قوای سرکوبگران کاهش یافته تا جایی که حکومت مجبور شده نوجوانان و پسران زیر سن قانونی را به میدان نبرد علیه مردمی بفرستد که آن را نمی‌خواهند!

خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ویدئویی از مکالمه تلفنی غلامحسین محسنی اژه‌ای را منتشر کرده که وی در آن می‌گوید نیروهای ویژه چند شب است که نخوابیده‌اند. به نظر می‌رسد او در حال تشکر از حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی است.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه است. در همین ارتباط اشتری سال ۱۳۹۸ گفته بود «در تمام دنیا یک شاخصی برای پلیس است و در بعضی از کشورها تعیین شده به ازای هر هزار نفر ۵ تا ۸ پلیس باید وجود داشته ولی ما در ایران کمتر از ۳ هستیم، البته ما سعی کردیم با تجهیزات و امکانات این خلأ را پر کنیم ولی خب برای تأمین تجهیزات و امکانات هم یکسری مشکلات داریم.»

اشتری دوشنبه شب در یکی از خیابان‌های تهران برای روحیه دادن به محل استقرار یکی از یگان‌های امنیتی سرکوبگر رفت و در حالی که چند نفر از او محافظت می‌کردند خطاب به بقیه گفت «به کاری که می‌کنید ذره‌ای شک نکنید!» او آنها را که به نظر می‌رسد تمایلی به ایستادن در برابر مردم ندارند، تشویق به مقابله با معترضان کرد!

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، دولت آلمان روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر سفیر جمهوری اسلامی را در برلین به خاطر سرکوب اعتراضات مردم در ایران احضار کرد.

همزمان سی‌ان‌ان در گزارشی از اعتراضات سراسری مردم ایران آن را «لحظه تعیین‌کننده برای ایران و جهان» خوانده است.

با وجود ابعاد گسترده‌ی داخلی و جهانی اعتراضات شهریور که در مهرماه ادامه یافته، به نظر می‌رسد زمامداران رژیم فکر می‌کنند اینبار هم با سرکوب می‌توانند مردم را به خانه‌ها بفرستند. در همین ارتباط حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی مدعی شده «توفان‌ها می‌آیند و می‌روند ولی آنچه سرجای خود محکم ایستاده، جمهوری اسلامی است!»

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.