آمریکا و اتحادیه اروپا در فکر کمک به معترضان ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه حاکمیت

سه شنبه, 5ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

اتحادیه اروپا می‌خواهد شرکت‌های نرم‌افزاری بیشتری را به امضای «پیمان کپنهاگ در زمینه فناوری و دموکراسی»‌ ترغیب کند

 

اتحادیه اروپا و آمریکا به فکر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه حکومت ایران به دلیل نقش آن در سرکوب رشته تظاهرات‌‌ و اعتصابات دانشگاهی‌اند. روزنامه گاردین چاپ لندن روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر (۴ مهر)، گزارشی در همین زمینه منتشر کرد. 

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از این سرکوب اعتراضات را محکوم کرده بود و گفته بود که بروکسل برای پاسخ به این اقدامات جمهوری اسلامی ایران، به «همه گزینه‌ها» فکر می‌کند. جلسه بعدی وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است در این خصوص تصمیم‌گیری کند. گزینه‌های اصلی پیش روی دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، افزایش تحریم‌های اقتصادی و تلاش برای جلوگیری از قطع اینترنت است. 

تظاهرات سراسری در ایران وارد روز دهم شده است و شرکت‌کنندگان در تظاهرات خواهان کمک بیشتر از غرب و کمک به مقابله با قطع اینترنت‌اند. آمریکا پیش از این اعلام کرده است که در این زمینه کمک‌هایی خواهد کرد و تحریم‌هایی که برای ارائه اینترنت به ایران مشکل ایجاد کنند، لغو می‌کند. نکته جالب این است که حکومت جمهوری اسلامی ایران این اقدام «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» آمریکا را محکوم کرده است و به نظر می‌رسد که حکومت ایران مخالف همه تحریم‌ها نیست. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت تهران این اقدام واشنگتن را نشانه‌ای از برای تضعیف امنیت و ثبات ایران تلقی می‌کند و به آن پاسخ خواهد داد.

ایلان ماسک، رئیس شرکت «اسپیس‌اکس‌» و ثروتمندترین فرد جهان، از رساندن «استارلینک» به ایران سخن گفته است، اما این کار مستلزم ارسال تجهیزات و ادوات فنی به درون خاک ایران است و به آسانی ممکن نیست. اما ماسک موفق شد وزارت خزانه‌داری آمریکا را متقاعد کند که تحریم‌های مربوط به صادرات تجهیزات اینترنتی لغو شوند. 

به گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به فکر این است که شرکت‌های نرم‌افزاری بیشتری را به امضای «پیمان کپنهاگ در زمینه فناوری و دموکراسی»‌ ترغیب کند؛ پیمانی مورد حمایت وزارت خارجه دانمارک که هدف از آن فراهم کردن اینترنتی باز و آزاد است. 

در آمریکا، سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار خروج آمریکا از مذاکرات مربوط به احیای برجام شده‌اند. سناتور مارشا بلک‌بورن در این زمینه نوشت: «دولت ایران زنی را به دلیل بدحجابی به قتل رسانده است. جو بایدن چطور می‌تواند هنوز دنبال توافق هسته‌ای با حکومتی تروریستی باشد؟» اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه، ۲۵ سپتامبر (۳ مهر)، مسئله برجام و حمایت از اعتراضات مردم ایران را دو موضوع مجزا دانست. 

روزنامه «گاردین» با برخی از معترضان در ایران نیز صحبت کرده است که گفته‌اند از غرب انتظار حمایت دارند. محمد، معترضی ۲۵ ساله، به این روزنامه انگلیسی گفت: «ما از غرب می‌خواهیم این حکومت را تحریم کند… رهبران جهان باید به کمک مردم ایران بشتابند.» 

یک زن معترض ۲۳ ساله نیز به این روزنامه گفت: «ما هر روز با پلیس درگیر می‌شویم، اما می‌جنگیم و هر روز بیرون می‌آییم تا این حکومت را سرنگون کنیم.»

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.