شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای …»، بازداشت شد

پنجشنبه, 7ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

رادیو فردا

یک منبع آگاه شامگاه پنج‌شنبه هفتم مهر به رادیو فردا گفت که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی، شروین حاجی‌پور، خواننده و سازنده ترانه «برای …» را بازداشت کرده‌اند.

هنوز از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگه‌داری این خواننده و ترانه‌سرا اطلاعی در دست نیست.

همزمان، ویدئوی ترانه شروین حاجی‌پور که آن را بر اساس توئیت‌های اعتراضی با موضوع «برای…» ساخته است، از صفحه اینستاگرام او حذف شد.

ویدئوی این ترانه تنها در صفحه شخصی شروین حاجی‌پور نزدیک به ۴۰ میلیون بازدید را به ثبت رساند که در نوع خود رکوردی کم‌سابقه به شمار می‌رود.

به علاوه از زمان انتشار این قطعه در سه روز گذشته، برخی کاربران ناشناس ویدئوکلیپ‌هایی را از ترکیب این آهنگ با تصاویر و ویدئوهای آرشیوی مربوط به ایران ساخته و منتشر کرده‌اند.

این ویدئوها نیز با استقبال گسترده کاربران ایرانی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

استقبال گسترده از این قطعه در شرایطی است که از شروع اعتراضات سراسری اخیر که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد اینستاگرام در ایران فیلتر شده و نسخه‌های بسیار زیادی از این ویدئو و همچنین فایل صوتی آن نیز در دیگر شبکه‌های اجتماعی در حال دست‌ به‌ دست‌ شدن است.

ترانه اعتراضی «برای…» در شبکه‌های اجتماعی رکورد زد
ویدئوی ترانه شروین حاجی‌پور که آن را بر اساس توئیت‌های اعتراضی با موضوع «برای…» ساخته است، در کمتر از دو روز، فقط در صفحه خود او در اینستاگرام بیش از ۳۴ میلیون بار دیده شده است، رکوردی که اگر بی‌سابقه نباشد، حداقل کم‌سابقه است.

این در حالی است که از شروع اعتراضات سراسری اخیر که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد اینستاگرام در ایران فیلتر شده و نسخه‌های بسیار زیادی از این ویدئو و همچنین فایل صوتی آن نیز در دیگر شبکه‌های اجتماعی در حال دست‌ به‌ دست‌ شدن است.

برخی کاربران گمنام نیز ویدئوکلیپ‌هایی را با استفاده از تصاویر و ویدئوهای آرشیوی مربوط به ایران بر روی این آهنگ ساخته و منتشر کرده‌اند که این ویدئوها نیز با استقبال مردم مواجه شده است.

شروین حاجی‌پور، سازنده این ترانه اعتراضی، در توضیح این آهنگ نوشته است: «”برای…” این شعر رو شما نوشتین. برای تسکین دردهاتون.»

«برای…» اشاره دارد به بی‌شمار توئیت‌هایی که پس از کشته‌ شدن مهسا امینی و شروع اعتراضات سراسری، کاربران ایرانی با مطلع آن به رویدادهای تاریخی و اجتماعی و سیاسی ایران در دهه‌های گذشته اشاره کردند.

روز پنج‌شنبه، یک کاربر در توئیتر فایلی را از مجموعه‌ای از این توئیت‌ها تهیه و منتشر کرد و در توضیح نوشت: «بیش از ۱۲۰۰ توئیتِ “برای” را در فایل زیر جمع کردم و دست هر هنرمندی را که بتواند از آن روایت و اثر هنری تأثیرگذاری خلق کند، می‌‌بوسم. از دیتاساینتیست‌های عزیز هم دعوت می‌کنم روی آن کار کنند و خروجی‌هایشان را به اشتراک بگذارند.»

 

 

 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.