هراس از تکنولوژی؛ از دوچرخه و رادیو تا فیس بوک و ویچت

دوشنبه, 2ام دی, 1392
اندازه قلم متن

اگرمتولیان فرهنگ و فضای مجازی،به جای فیلترینگ “اورکات”،می فهمیدند که “اورکات” تنها یک آغاز است و باید آموزش های لازم را به مردم این خصوص ارائه کرد، امروز وضعیت حاکم بر شبکه های اجتماعی دچار چنین بلبشویی نبود که ناگهان هزاران نفر به نام ایران و ایرانی به صفحه فیس بوک “مسی” بروند و آن آبرو ریزی را به بار بیاورند… وقتی خانه ها در ایران به گاز لوله کشی مجهز شدند و افرادی بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند، گاز کشور را با این استدلال که خیلی ها به خاطرش جان دادند،قطع نکردند بلکه برنامه های آموزشی و فرهنگی گسترده ای را تدارک دیدند که هنوز هم ادامه دارد.

عصرایران ؛ جعفر محمدی – مواجهه با پدیده های جدید جهان ، همواره در ایران “ماجرا داشته است”. می گویند برای اول بار که دوچرخه وارد ایران شد ،بسیاری آن را “ارابه اجنه” می خواندند و اطرافیانشان را این موجود وهم آلود که “می تواند روی دو چرخ ، راه برود” بر حذر می داشتند تا جن زده نشوند.

رادیو نیز هنگام ورود به کشور ، به عنوان پدیده ای کاملاً امنیتی شناخته می شد و تنها افراد خاصی که دارای صلاحیت های تأیید شده بودند می توانستند با کسب پروانه بهره برداری از نظمیه ، یک دستگاه رادیو در خانه خود داشته باشند. در این پروانه ، مشخصات رادیو و نیز آدرس خانه ای که رایو در آن بود قید می شد و دارنده موظف بود در صورت تغییر نشانی، مراتب را سریعاً به نظمیه اطلاع دهد.

ویدئو نیز حکایتی دارد که برای ایرانیان بالای ۳۰ سال سن ، بسیار آشناست: بگیر و ببندها ، پتوهایی که ویدئو را لای آنها می پیچیدند و با استرس ، از این خانه به آن خانه می بردند و دستگیری ها و دادگاه ها و مجازات ها و … .

وقتی اولین بازی های رایانه ای نیز وارد ایران شدند و تب “آتاری” فراگیر شد ، کمیته های انقلاب وقت ، گیم نت هایی که تنها بازی ارائه شده در آنها ، آتاری بود را به دلیل آنچه جلوگیری از فساد و قمار می خواندند ، تعطیل کردند!

اینک نیز ماهواره و فیس بوک و ویچت و … فصل های جدید همان داستان قدیمی و دنباله دار “ایران و پدیده های نو” هستند. علت نیز کاملاً آشکار است: تصمیم گیران ، با پدیده های نو ظهور بیگانه اند ، قدرت پیش بینی آینده را ندارند و این نکته ساده را نمی دانند که اگر امروز یک پدیده تکنولوژیک در حال رایج شدن در دنیاست ، به زودی در ایران نیز – که بخشی از دنیاست – رواج پیدا خواهد کرد.

به همین دلیل ، ناگهان از خواب بر می خیزند و می بینند که تمام پشت بام ها پر شده از دیش های ماهواره ، اکثر تحصیل کردگان جامعه ، فیس بوک دارند و میلیون ها نفر نیز ترجیح می دهند تماس های خود را از بستر اپلیکیشن هایی مانند ویچت برقرار کنند.

در چنین وضعی ، آقایان تنها کاری که می کنند ، “بستن” است و دیگر هیچ (تأکید می کنم: و دیگر هیچ)

مسوولانی که مدام دم از پیروی از رهبری می زنند، بهتر است قبل از برخوردهای سلبی با پدیده های نوظهور تکنولوژیکی، این سخنان رهبری نظام را مطالعه کنند و بعد به خود مراجعه کنند و ببینند که تا چه اندازه از رهگذر بی توجهی شان به همین یک مورد، به مردم و مملکت و اعتماد عمومی ضربه زده اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.