اداره مهاجرت اوکراین، خبر اخراج دانشجویان ایرانی از این کشور را تکذیب کرد

جمعه, 15ام مهر, 1401
اندازه قلم متن
رادیو فردا

رئیس اداره مهاجرت اوکراین گزارش‌ها درباره اخراج دانشجویان ایرانی با هدف تلافی ارسال پهپاد ساخت ایران به روسیه را تکذیب کرد.

ناتالیا نائومنکو روز جمعه، ۱۵ مهر در گفت‌وگو با آنا رایسکایا از رادیو فردا، گزارش‌های اخیر درباره اخراج دانشجویان ایرانی به دلیل ارسال پهپاد یا دلایل دیگر را «بی‌پایه» خواند و گفت که دولت اوکراین، سیاست ویژه‌ای برای شهروندان ایرانی ندارد و مطابق قوانین جاری اوکراین هر شهروند خارجی، چه ایرانی باشد، چه از کشوری دیگر می‌تواند درخواست اقامت دهد و ما تمام این موارد را جداگانه بررسی می‌کنیم.

او در ادامه افزود: «اگر پرسش‌هایی درباره‌ شخص خاصی مطرح شود، می‌توانیم مطابق قانون، اقامت او را باطل کنیم یا تصمیم دیگری بگیریم. اما این موارد معدود است و بیشتر به مشکل برنمی‌خوریم. این روال همیشه وجود داشته و تغییر نکرده است و هیچ دستوری از دولت نگرفته‌ایم که ویژه‌ دانشجویان یا دیگر شهروندان ایرانی در اوکراین باشد.»

چند روز پیش پایگاه خبری «انتخاب» و به دنبال آن برخی رسانه‌های داخل و خارج ایران گزارش دادند که مقامات اوکراینی به دلیل استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین، اقامت دانشجویان ایرانی را تمدید نمی‌کنند و شماری از دانشجویان ایرانی را اخراج کرده‌اند.

ناتالیا نائومنکو

این خبر توسط وبلاگ‌نویسان روسِ طرفدار جنگ علیه اوکراین نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است و شماری از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی نیز دولت اوکراین را به بی‌انصافی و عدم حمایت از جامعه‌ مدنی ایران متهم کردند.

با وجود گزارش‌های رسمی از ارسال تجهیزات جنگی از جمله پهپادهای ایرانی به روسیه در جریان جنگ با اوکراین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه، ۱۴ مهر طی تماس با همتای ایرلندی خود بار دیگر فروش سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین را شایعه خواند و در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه فنلاند مدعی شد، ایران علی‌رغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، هیچ‌گونه تسلیحاتی به روسیه ارسال نکرده است و نخواهد کرد.

در واکنش به این اظهارات ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، طی پیام ویدیویی ضمن رد این ادعای مقامات جمهوری اسلامی گفت: «اوکراین راهی پیدا خواهد کرد تا این پهپادها واقعاً وجود نداشته باشد.»

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ده‌ها حمله با پهپادهای ساخت ایران ثبت و ۶۰ درصد آنها خنثی شده است. به گزارش این ستاد در روز جمعه، تنها طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ پهپاد «شاهد ۱۳۶» و یک پهپاد «مهاجر ۶» سرنگون شده است.

نخستین حملات با استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنوب اوکراین رخ داد، اما طی چند روز گذشته زاپریژیا، خارکیف و بیلا تسرکوا نیز در ۱۰۰ کیلومتری کی یف هدف حملات پهپادی قرار گرفتند.

مقامات اوکراینی می‌گویند پایگاه اصلی نیروهای مسئول حملات با پهپادهای ساخت ایران در کریمه است و از آمریکا خواستار تسلیحاتی شده‌اند که بُرد آن‌ها اجازه دهد این پایگاه را هدف قرار دهند. ظاهرا این درخواست تاکنون پاسخ مثبت نگرفته است، چرا که آمریکا نگران است، روسیه تحویل این تسلیحات را عبور از خط قرمز خود تلقی و برای حمله با استفاده از سلاح هسته‌ای اقدام کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.