روز بیست‌وسوم خیزش سراسری با بازداشت دانش‌آموزان شروع شد، با اعتراضات ادامه پیدا کرد

یکشنبه, 17ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

شعار علیه جمهوری اسلامی بار دیگر در مدارس و دانشگاه‌هایی در سراسر ایران، طنین‌انداز شد

احسان نادرپور 

خیزش سراسری مردم ایران در روز یکشنبه، ۱۷ مهر، نیز ادامه دارد و مدارس و دانشگاه‌ها از صبح یکشنبه جرقه اعتراض‌های روز بیست‌وسوم خیزش سراسری مردم ایران را روشن کردند. در این روز، نیروهای امنیتی با حضور در مدارس و بازداشت دانش‌آموزان، تلاش‌ کردند اعتراض‌ها در مدارس را سرکوب کنند.

حساب ۱۵۰۰ تصویر با انتشار تصویر یک مدرسه اعلام کرد که نیروهای لباس شخصی با ون در حیاط برخی مدارس حضور دارند و دانش‌آموزانی را که در روزهای گذشته علیه جمهوری اسلامی شعار سر می‌دادند، بازداشت کرده‌اند. پیش از این، علی خامنه‌ای هم خواستار تنبیه نوجوانان حاضر در خیابان شده و عنوان کرده بود که آن‌ها «با یک تنبیه»، متوجه اشتباهشان می‌شوند.

 

خبرهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که در شهریار، یک مدرسه‌ای پس از حضور نیروهای لباس‌شخصی، در را به روی دانش‌آموزان بسته و با حبس آن‌ها در مدرسه، در حال شناسایی دانش‌آموزانی است که علیه جمهوری اسلامی شعار داده‌اند.

 حساب۱۵۰۰ تصویر همچنین از هجوم نیروهای یگان سرکوب و لباس‌شخصی جمهوری اسلامی، به هنرستان دخترانه آفرینش در شهر پردیس تهران، با هدف «بازداشت دانش‌آموزان معترض» خبر داد. گفته می‌شود خانواده این نوجوانان با نیروهای امنیتی درگیر و مانع بازداشت فرزندان خود شده‌اند.

راوی دیگری که درباره این مدارس در رسانه‌‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کرده است، می‌گوید: «اجازه ندادیم لباس‌شخصی‌ها کسی را ببرند. آن‌ها فرار کردند و با ون رفتند. بعد از آن، نیروی انتظامی به مدرسه آمد و دوباره مردم به آن‌ها هجوم بردند. بالای ۱۰ ماشین و ۱۰ موتور یگان ویژه مسلح به مدرسه آمدند و بچه‌ها را در مدرسه نگه داشتند که تحویل بدهند و داخل کلاس‌هایمان هم آمدند.»

دانش‌آموزان و والدینشان در واکنش به این اتفاق، شعار «زن، زندگی، آزادی» و «بی‌شرف، بی‌شرف» سر می‌دادند.

صبح یکشنبه فیلم‌هایی نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن، دانش‌آموزان دختر و پسر شعارهای «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دادند. از شهر کیش هم خبر می‌رسد که مقابل هر مدرسه دو مامور حضور دارد تا دانش‌آموزان را بترسانند.

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی هم تحصن کرده‌اند و شعار «دانشجوها تو حبسن، استادامون نشستن» سر می‌دادند. برخی از دانشجویان دختر در این تجمع، مقنعه‌های خود را درآوردند و در هوا چرخاندند. همچنین ده‌ها نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین هم با تجمع در محوطه این دانشگاه، علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی شعار دادند.

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نیز با در دست گرفتن عکس دانشجویان بازداشت‌شده، مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه تحصن کردند و شعار دادند: «قرار ما هرروزه، فکر نکنید یه روزه.»

دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز بار دیگر تجمع و تحصن دانشجویان را شاهد بود. نیروهای حراست و بسیج این دانشگاه سعی داشتند با صحبت با دانشجویان، آن‌ها را از ادامه تحصن منصرف کند که با واکنش دانشجویان روبرو شدند و تجمع در این دانشگاه ادامه یافت.

تصویری هم از دانشگاه الزهرا تهران منتشر شده است که نشان می‌دهد دانشجویان این دانشگاه هم‌زمان با اعتراض‌های سراسری و تحریم کلاس‌های درس، روی در یکی از کلاس‌ها نوشته‌اند: «این کلاس آغشته به خون است.»

دانشجویان دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر نیز در داخل ساختمان این دانشکده تحصن کردند و مانع از برگزاری کلاس‌ها شدند.

دانشجویان دانشگاه آزاد اراک نیز تحصن کردند و در محوطه این دانشگاه روی زمین نشستند.

دانشجویان در دانشگاه‌های آزاد تهران مرکز نیز در محوطه دانشگاه تجمع کرده‌اند. آن‌ها در این تجمع شعار می‌دادند: «خیابون‌ها غرق خون، استادهامون خفه‌خون!»

دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر تهران نیز با تجمع در دانشگاه، با بسیجیانی که قصد برهم زدن اعتصاب را داشتند، درگیر شدند و بسیجیان را «جیره‌خور» خطاب کردند.

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.