روشنفکران برجستۀ فرانسوی خواستار حمایت جهانی از مبارزۀ زنان و جوانان ایران شدند

یکشنبه, 17ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

صحنهای از تظاهرات زنان و جوانان در خیابان‌های ایران

دهها نفر از شناخته شده ترین روشنفکران فرانسه از جمله اتین بالیبار، آلن بدیو، توماس پیکتی… با انتشار مطلبی در نشریۀ لیبراسیون از مبارزات مردم ایران و شعار محوری آنان “زن، زندگی، آزادی” پشتیبانی کرده‌ و گفته‌اند : رویدادهای جاری ایران در پی قتل مهسا امینی توسط پلیس ارشاد گسترده ترین حمایت بین المللی از آنها و محکومیت رژیم اسلامی ایران را الزام‌آور می کند.

روشنفکران فرانسوی ضمن تأکید بر عصیان دلیرانۀ زنان ایران گفته اند که آنان با خیزش خود بخش های گستردۀ مردم این کشور را با خود همسو و به صحنه های نبرد و مبارزه با خشونت بیرحمانۀ رژیم اسلامی کشانده‌اند.

نویسندگان و روشنفکران فرانسوی سپس افزوده اند که چنین مقاومت پرخطر و دلیرانه‌ای در مقابل رژیم اسلامی ستایش‌انگیز است به ویژه اگر به یاد آوریم که در جریان آبان ٩٨ به گفتۀ سازمان عفو بین‌الملل رژیم اسلامی تهران دست کم ۳٢١ نفر از تظاهرکنندگان را در خیابان‌ها به قتل رساند.

نویسندگان و روشنفکران فرانسوی در مطلب خود تصریح کرده اند که اگر چه قتل مهسا امینی، جوان کرد ایرانی، محرک خشم عمومی بوده که امروز شهرها و خیابان های ایران را فراگرفته، اما بحران سیاسی ایران بسیار عمیق‌تر و رادیکال‌تر است. آنان گفته اند : تمام شعارهای زنان و جوانان ایرانی در خیابان‌ها بنیادهای نظام اسلامی را نشانه گرفته اند و خطا است اگر بپنداریم که مطالبۀ مردم به رفع حجاب اجباری خلاصه می شود. نویسندگان و روشنفکران فرانسوی سپس تأکید کرده‌اند که تظاهرکنندگان در خیابان های تهران فریاد می زنند که آنان رژیم مذهبی حاکم بر ایران را نمی‌خواهند و برای رسیدن به این هدف بخش گسترده ای از مردم ایران حول شعار “زن، زندگی، آزادی” متحد شده‌اند. به گفتۀ آنان، “مهسا” نماد رنج و محرومیت نه فقط کارگران و محرومان جامعۀ ایران، بلکه نماد بخش گسترده‌ای از طبقۀ متوسط این کشور است که در نتیجۀ بحران اقتصادی دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و از اتخاذ اقدام های رادیکال در خیابان ها هراسی به دل راه نمی‌دهند.

نویسندگان فرانسوی تصریح کرده اند که مردم عاصی با شعارهای خود در خیابان ها رهبر رژیم اسلامی را نشانه گرفته‌اند و با تندترین الفاظ حکومت مذهبی تهران را خطاب قرار می‌دهند. آنان صریحاً خطاب به رژیم مذهبی و به ویژه رهبر آن، علی خامنه‌ای، می گویند : “ما از شما متنفریم!” و این تنفر به حدی است که بسیاری از جوانان نه فقط خواستار فروپاشی نظام مستقر هستند، بلکه علناً خود را “خداناباور” (آته) معرفی می‌کنند.

روشنفکران فرانسوی سپس افزوده اند که به موازات این تحولات روز به روز از شمار کسانی کاسته می شود که به دلیل منافع ایدئولوژیک و مالی تاکنون خود را طرفدار رژیم اسلامی معرفی می‌کردند.  آنان همچنین گفته اند : کاهش پیوستۀ فاصله‌های زمانی میان اعتراض های خیابانی در ایران و تغییرات عمیق و پیشرفت های بزرگ آنها پس از هر دوره از اعتراض‌ها نشان می دهند که نه فقط باید این اعتراض ها را جدی گرفت، بلکه باید از آنان به عنوان تحقق آمال و اهداف زنان و جوانان پشتیبانی کرد. روشنفکران فرانسوی در پایان تأکید کرده‌اند که این خواستۀ زنان و جوانان و مردم ایران در خیابان های است : باید علیه سرکوب سیاسی و رژیم حاکم بر ایران و استقرار یک حکومت دموکراتیک در این کشور جنگید.  

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.