بریتانیا گشت ارشاد و پنج فرمانده اصلی نیروی انتظامی و بسیج را تحریم کرد

سه شنبه, 19ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

بریتانیا اعلام کرد گشت ارشاد را به دلیل «چندین دهه تهدید به بازداشت و خشونت» علیه زنان ایرانی «برای کنترل پوشش و نحوه رفتار آنها در بیرون از خانه» تحریم کرده است. پنج فرمانده انتظامی و بسیج نیز به فهرست تحریم‌های بریتانیا اضافه شدند.

وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه ۱۸ مهر اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه کلیت پلیس امنیت اخلاقی موسوم به «گشت ارشاد»، محمد رستمی چشمه گچی رییس این نیرو و همچنین حاج احمد میرزایی رییس شاخه تهران گشت ارشاد وضع کرده است.

بریتانیا همچنین با اشاره به این که مرگ مهسا امینی در بازداشگاه گشت ارشاد و اعتراضات پس از آن «جهان را شوکه کرد»، تحریم‌هایی را علیه سه مقام ارشد سیاسی و امنیتی دیگر جمهوری اسلامی «به دلیل ارتکاب نقض جدی حقوق بشر» اعلام کرد.

غلامرضا سلیمانی رییس نیروی بسیج سپاه پاسداران،حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی ناجا و حسین اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی، این افراد تحریم شده هستند.

در بیانیه‌ای که از سوی بریتانیا منتشر شده، تاکید شده است: «نیروی بسیج، یگان ویژه ناجا و پلیس ایران در سطح وسیع‌تر نقشی محوری در سرکوب اعتراضات در سراسر ایران در هفته‌های اخیر و همچنین اعتراضات مربوط به بهای سوخت در سال ۲۰۱۹ داشته‌اند.»

دولت لندن همچنین به گزارش‌ها مبنی بر استفاده از گلوله جنگی علیه معترضان در ایران اشاره کرد و نوشت «دانشجویان توسط ماموران امنیتی در دانشگاه شریف محاصره شدند، و همچنین گزارش‌های دیگری از دفن اجساد معترض کشته شده توسط سرویس‌های امنیتی بدون اطلاع خانواده‌‌های آنها منتشر شده است.»

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا نیز گفت: «بریتانیا در کنار مردم ایران می‌ایستد، مردمی که شجاعانه خواهان پاسخگویی حکومت و احترام به حقوق اساسی بشری خود هستند.»

او افزود: «این تحریم‌ها پیام روشنی را به مقامات ایران می‌رساند؛ اینکه ما شما را به خاطر سرکوب زنان و دختران و خشونت تکان‌دهنده‌ای که بر مردم خود روا داشته‌اید، مسئول می‌دانیم.»

بر اساس این تحریم‌ها، افراد تحریم‌شده نمی‌توانند به بریتانیا سفر کنند و هر یک از دارایی‌های آنها که در بریتانیا موجود باشد، یا توسط افراد بریتانیایی در هر جا نگهداری ‌شود مسدود خواهد شد.

پیشتر بریتانیا با احضار کاردار ایران در لندن، سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات توسط مقامات جمهوری اسلامی را محکوم کرده بود.

همچنین پیشتر گشت ارشاد و برخی دیگر از فرماندهان نظامی و امنیتی از سوی آمریکا و کانادا تحریم شده‌اند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.