صندوق بین‌المللی پول: بدهی‌های دولت ایران طی دو سال دو برابر شده است

چهارشنبه, 20ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی جهان به دو برابر شدن بدهی‌های خالص دولت ایران در دو سال گذشته اشاره کرده و می‌گوید انتظار می‌رود رشد افسارگسیخته بدهی‌های دولتی در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه، ۱۹ مهرماه، در سایت صندوق بین‌المللی پول منتشر شده است، بدهی‌های خالص دولت ایران از ۱۴۰۰ تریلیون تومان در سال ۲۰۲۰ به بالای ۲۴۰۰ تریلیون تومان در سال گذشته رسیده و امسال به بالای ۲۸۵۰ تریلیون تومان اوج خواهد گرفت.

این رقم معادل دو برابر کل بودجه دولتی و همچنین معادل ۲۸.۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری است.

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، بدهی‌های دولت ایران در سال آینده به بالای ۳۷۰۰ تریلیون تومان برسد و این رشد در سال‌های آینده نیز با شتاب بیشتری ادامه یابد و در سال ۲۰۲۷ به ۱۱.۵ هزار تریلیون تومان اوج خواهد گرفت که به معنی پنج برابر شدن بدهی‌های دولت نسبت به سال گذشته است.

اوج‌گیری بدهی‌های دولتی در حالی است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری ایران قول داده بود جلوی رشد بدهی‌های دولتی را بگیرد.

تاکنون دولت گزارش رسمی از میزان بدهی‌های خود را منتشر نکرده است، اما مقامات ایران طی ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند که دولت هر ماه ده تریلیون تومان بدهی‌های سررسید شده خود را پرداخت می‌کند.

اگر این موضوع صحت داشته باشد، طبق آمارهای صندوق بین‌المللی پول دولت ایران در سال جاری، هر ماه به اندازه چهار برابر تسویه بدهی‌های گذشته خود، زیر بار بدهی‌های جدید می‌رود.

صندوق بین‌المللی پول همچنین گزارش داده است که انتظار می‌رود در سال جاری، رشد اقتصادی ایران سه درصد و در سال آینده دو درصد باشد و پیش‌بینی نمی‌شود رشد سالانه اقتصاد ایران تا سال ۲۰۲۷ از دو درصد فراتر رود.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید نرخ تورم سال جاری ایران حدود ۴۰ درصد و در سال آینده نیز به همین میزان خواهد بود. پارسال نیز نرخ تورم در ایران در همین سطح بود.

با استفاده از گزارش صندوق بین‌المللی پول، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.