تاکید مقامات و چهره‌های جهانی بر لزوم اقدام عملی در حمایت از معترضان ایران

چهارشنبه, 20ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

با ادامه اعتراضات مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و گسترش حمایت‌های جهانی از این خیزش، مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی بر لزوم توجه ویژه جهانی به جنبش زنان ایران و اقدامات عملی برای مقابله با سرکوب خونین جمهوری اسلامی علیه مردم تاکید کردند.

اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به گسترش اعتراضات در ایران از او درخواست کرد سیاست آمریکا در قبال ایران را به شکل اساسی مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و آن را دوباره بر ارتقای حقوق بشر متمرکز کند.

این اتحادیه از بلینکن خواست تا به طور خاص به این موضوع توجه کند که آیا اعضای تیم ایران، به‌ویژه رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و معاون او، واقعیت فعلی موجود در ایران را درک می‌کنند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، نیز سه‌شنبه اعلام کرد در جلسه رهبران گروه ۷ موضوع ایران را مطرح کرده و در مورد لزوم همکاری برای مسئول دانستن رژیم ایران به خاطر رفتار شنیع و نادیده گرفتن حقوق بشر و اهمیت ایستادن در کنار زنان و دیگرانی که برای حقوق خود اعتراض می‌کنند، صحبت کرده است.

نخست وزیر کانادا همچنین به مناسبت روز جهانی دختر گفت: «شعار امسال «حالا زمان ما حقوق ما، آینده ماست»، به ویژه زمانی که زنان، دختران و دانشجویان ایران شجاعانه مقابل رژیم سرکوبگر ایستادگی می‌کنند، به موقع است. آنها حق دارند زندگیشان را بکنند، خودشان انتخاب کنند و حرفشان را مسالمت‌آمیز بگویند.»

ترودو افزود: «ما در کنار آنها (دختران و زنان ایران) ایستاده‌ایم. به همین دلیل است که هفته گذشته، کانادا اقدامات بیشتری را علیه رژیم ایران و به اصطلاح «گشت ارشاد» آن اعلام کرد و ما همچنان از هر ابزاری که در اختیار داریم برای اجرای قوی‌ترین تحریم‌ها در جهان استفاده خواهیم کرد.»

در همین حال، شورای شهر پاریس با رای قاطع همه اعضا با اعطای شهروندی افتخاری به مهسا امینی موافقت کرد. آن هبدالگ، شهردار پاریس در این نشست گفت: «ستایش ما از این زنان که برای زندگی و آزادی خود می‌جنگند مرزی ندارد.»

از سوی دیگر، جیلین کیگان، معاون پارلمانی وزیر خارجه بریتانیا در مجلس عوام این کشور سرکوب اعتراضات، روزنامه‌نگاران و آزادی اینترنت در ایران را محکوم کرد و گفت: «این اعتراضات به ما نشان می‌دهد که مردم ایران از مسیری که دولت خود در پیش گرفته راضی نیستند.»

جرمی کوربین، رهبر پیشین حزب کارگر بریتانیا، نیز در واکنش به اعتراضات سراسری، با تقدیر از «شجاعت، مقاومت و عزم» زنان ایران نوشت: «من با خشم کسانی همراهم که واکنش وحشیانه رژیم ایران به اعتراضات را که در حکم سرکوب آشکار آزادی‌های مدنی است، محکوم می‌کنند.»

آنا هنریکسون، وزیر دادگستری فنلاند، نیز در پیامی ویدیویی گفت: «در کنار زنان و دختران ایران می‌ایستم. وظیفه ما است که در برابر هرگونه خشونت و ظلم بایستیم. همه دختران و زنان حق آزادی دارند.»

چارلی وایمرز، سیاستمدار سوئدی و نماینده پارلمان اروپا، نیز در توییترش با هشتگ مهسا امینی و جمهوری پلید فراخوانی برای تجمع در استکهلم در روز چهارشنبه ۲۰ مهر منتشر کرد.

تیم ملی فوتبال زنان سوئد در پستی اینستاگرامی بر حمایت خود از حقوق زنان و دختران ایرانی تاکید کرد و عکسی از این تیم را منتشر کرد که پیراهنی را در دست گرفته‌اند که روی آن نوشته شده: «ما برای دخترانمان در ایران بازی می‌کنیم.»

در همین حال، آپرا وینفری، مجری آمریکایی، در پیامی ویدیویی به یاد مهسا امینی و در حمایت از معترضان ایرانی گفت: «صلابت آنها برای من بسیار الهام‌بخش است و جنبشی که برپا کرده‌اند مثالی درخشان است که نشان می‌دهد اتحاد مردم برای تغییر می‌تواند چه دستاوردی داشته باشد.»

آپرا وینفری افزود: «زنان ایران را می‌ستایم. ما نام مهسا امینی و همه معترضانی را که در راه مبارزه برای حق خود، برای آزادی جانشان را از دست داده‌اند بر زبان می‌آوریم.»

باراک اوباما و همسرش میشل نیز با انتشار بیانیه‌ای به مناسب روز جهانی دختر گفتند: «ما در همبستگی با زنان و دختران شجاع ایرانی ایستاده‌ایم که در این اعتراضات الهام بخش جهان شده‌اند. آینده متعلق به زنان و دختران ایران خواهد بود که از سکوت خودداری می‌کنند.»

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.