زنان سرزمین من به روایت سپاه پاسداران؛ هیچ‌کس

جمعه, 22ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

پوستر جدید «زنان سرزمین من ایران» بدون هیچ تصویری در میدان ولیعصر رونمایی شد

چند ساعت پس از پایین آمدن دیوارنگاره «زنان سرزمین من»، از پوستر جدیدی در میدان ولیعصر تهران رونمایی شد که تصویر هیچ زنی در آن دیده نمی‌شود.

سازمان رسانه‌ای اوج، وابسته به سپاه پاسداران، روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه، دیوارنگاره‌‌ای را با نام «زنان سرزمین من ایران» در میدان ولیعصر نصب کرد که روی آن تصاویری از زنان برجسته ایران در حوزه‌های مختلف نقش بسته بود.

هرچند که سازمان اوج، طراح این پوستر، ادعا کرد که هدف از این کار «برجسته کردن نقش‌‌های اجتماعی زنان در جامعه ایران» است، اما هم‌زمانی نصب این پوستر با خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی ایران که با محوریت زنان در حال پیگیری است، اثبات کرد که نهادهای حاکمیتی قصد دارند با این روش زنان برجسته ایران را به نفع خود مصادره کنند.

بااین‌حال، تلاش حاکمیت برای مصادره زنان برجسته ناکام ماند، زیرا چند ساعت پس از نصب پوستر اعتراض‌ها به آن آغاز شد؛ پروانه کاظمی، کوهنورد، ژاله علو، فاطمه معتمدآریا و مرضیه برومند سینماگران مطرح خواستار حذف عکسشان از این پوستر شدند. فرزند هما روستا، بازیگر و کارگران فقید تئاتر نیز به استفاده از عکس مادرش در این پوستر اعتراض کرد و خواستار حذف آن شد. رضا درمیشیان، کارگردان سینما نیز در حساب کاربری خود نوشت که نوشین جعفری، عکاس ژاله علو اکنون در زندان است.

انتقاد‌ کاربران رسانه‌های اجتماعی و اعتراض زنانی که از عکس آنان استفاده شده بود تا پایان روز پنجشنبه به اوج رسید، تا آنجا که این پوستر از میدان ولیعصر تهران برچیده شد.

مهرداد معظمی، مدیر روابط عمومی سازمان اوج، شامگاه پنجشنبه در توییتی اعلام کرد «نظر به اصلاح طرح فعلی دیوارنگاره تا بازگشت مجدد این طرح، امشب طرح جدیدی رونمایی می‌شود.»

صبح روز جمعه نیز پوستر بزرگی با زمینه سفید در میدان ولیعصر تهران نقش بست که تصویر هیچ زنی در آن دیده نمی‌شود.

پوستر جدید هم موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی را در پی داشت و برخی کاربران آن را نشانه‌ محکمی از رویکرد جمهوری اسلامی ایران برای حذف زنان از عرصه‌های مختلف دانستند. برخی کاربران نیز نوشتند که پوستر جدید با زمینه سفید که هیچ عکسی در آن وجود ندارد به اندازه کافی گویا است و نشان می‌دهد که «وقتی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید زنان سرزمین من، یعنی هیچ‌کس». برخی دیگر هم نوشتند که «تصویر زنان در جمهوری اسلامی ایران حتی روی سنگ قبر هم ممنوع است چه برسد به پوستر».

پوستر حکومتی «زنان سرزمین من ایران» با طراحی سازمان رسانه‌ای وابسته به سپاه پاسداران و اجرای شهرداری تهران، در شرایطی که زنان برای طبیعی‌ترین حقوق خود در خیابان اعتراض می‌کنند و سرکوب می‌شوند، خشم زنانی را که از تصویر آنان استفاده شده‌ بود بیشتر کرد.

فاطمه معتمدآریا با انتشار ویدیویی درحالی‌که به شدت خشمگین و متاثر بود به کشتار دختران جوان اعتراض کرد و گفت که «من مادر همه جوان‌هایی‌ام که در خیابان کشته می‌شوند، نه یک زن در سرزمین قاتلان».

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.