من ایرانی‌ام نه تو! 

شنبه, 23ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

تهدید به قتل امضاء‌کنندگان یک بیانیه

زیتون– ماموستا لقمان امینی، امام جماعت مسجد «چهار یار نبی» در سنندج، و یکی از امضاء‌کنندگان بیانیه‌ی «حمایت و همراهی ۲۶۶ نفر از روحانیان اهل سنت از معترضان»، پیش از آغاز خطبه‌های نماز جمعه، از تهدید امضاء‌کنندگان بیانیه به «قتل» خبر داد.

لقمان امینی، می‌گوید «یک آخوند» با یکی از امضاء‌کنندگان بیانیه تماس گرفته و به‌او گفته که «خودت و طلبه‌هایت باید از خاک کردستان بروید، چون یک بیانیه را امضا کرده‌اید».

به گفته لقمان امینی، این «آخوند» با امام جماعت مسجد «شِیخین» نیز تماس گرفته و «از فرط خشم و عصبیت به حضرت ابوبکر و حضرت عمر فحاشی کرده».

در ادبیات حوزوی ابوبکر و عمر، دو تن از خلفای راشدین و  اصحاب پیامبر اسلام، «شیخین» به‌معنای دو شیخ، خوانده می‌شوند. ابوبکر و عمر در نزد مسلمانان اهل سنت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و غالبا توهین به آنان را توهین به «مقدسات» خود می‌دانند و آن را بر نمی‌تابند.

امام جماعت مسجد «چهار یار نبی» در سنندج، همچنین از تهدید به قتل یکی دیگر از امضاء‌کنندگان بیانیه خبر می‌دهد و می‌گوید اسناد این تماس و تهدید نیز موجود است.

در روزهای گذشته بیانیه‌ای از سوی ۲۶۶ نفر از روحانیان اهل سنت در حمایت و همراهی با مطالباتِ جنبش «زن، زندگی، آزادی» منتشر شد.

علی‌رغم تهدیدهای نهادهای امنیتی، ده‌ها روحانی دیگر و امامان جمعه و جماعت در مساجد اهل سنت به آن پیوستند.

امضاء کنندکان در این بیانیه‌ حمایت قاطع خود را از «مطالبات به‌حق و قانونی مردمی» اعلام و «بازداشت و قتل و کشتار معترضان» را به شدت محکوم کردند.

در بخشی از این بیانیه که در آن نام بسیاری از امامان جمعه و جماعت مساجد شهرهای کردنشین به‌چشم می‌خورد، آمده است «درحالی‌که مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی، تجمع و تظاهرات حق قانونی مردم است؛ اما اکنون به بهانه‌ی اغتشاش، مانع از تجمع مردم شده تا جایی که ظرف چند دقیقه، بیش از ۸۰ نمازگزار اهل سنت بلوچ بی‌رحمانه قتل عام شدند»

امضاء‌کنندگان می‌گویند «کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، دختر مظلوم کرد، به دست پلیس گشت ارشاد، جرقه‌ای بود بر انبار باروت ده‌ها میلیون ایرانی ناراضی از سیاست‌های حاکمیت»

تو به ‌راحتی و یک‌جا این ‌همه مردم را چرا می‌کشی آخر!

ماموستا لقمان امینی، پیش از آغاز خطبه‌های نماز جمعه،  روز جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۱،  با «قلبی محزون و غمبار» می‌گوید «وقتی می‌بینم که جوان‌مان در خیابان‌ها و میدان‌های شهر کشته می‌شوند؛ روحم در عذاب است و سراپای وجودم در آتش. والله پریشب در همین نایسر [محله‌ای از سنندج] کشته شده است، عکسش را که دیدم، قلبم آتش گرفت برای این نونهالان؛ برای این جوانانی که بی‌گناه کشته می‌شوند».

لقمان امینی، خطاب به فردی که از امضاء‌کنندگان بیانیه خواسته است از شهرشان بروند می‌گوید «آخوندِ نادان! آخوند نفهم! تو باید از کُردستان بروی یا فرزندِ کردستان؟! من ایرانی‌ ام نه تو! تو معلوم نیست اهل کجایی! با کدام حیا  با تو یک مُلا تماس می‌گیری و می‌گویی باید خودت و طلبه‌هایت از خاک کردستان بروید، چون یک بیانیه را امضا کرده‌اید»

عبدالرضا پورذهبی، نمایندگی «ولی فقیه» در استان کردستان را به‌عهده دارد و امام جمعه سنندج از سوی او انتخاب می‌شود. امام جمعه فعلی شهر سنندج، فایق رستمی است.

دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان کردستان و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، همواره به دخالت در امور حوزوی و اعمال فشار سیاسی و مذهبی بر روحانیان اهل سنت متهم می‌شوند.

امام جماعت  در سخنرانی‌اش در مسجد «چهار یار نبی» در سنندج  کشته‌شدگان شهریور ۵۷   را با اعتراضات اخیر مقایسه می‌کند « جایی شنیدم که کشته‌های اول انقلاب، که شاه آن‌ها را کشت، تنها ۸۸نفر بودند. ‌ در همان  جمعه سیاه، ۱۷ شهریور ۵۷،  که به‌یاد دارید.  شاه ۸۸نفر را کشت!  تو به ‌راحتی و یک‌جا این ‌همه مردم را چرا می‌کشی آخر!» 

لقمان امینی در بخشی دیگر از سخنان خود، همچنین با اشاره به کسانی که اعتراضات را به «دشمنان» منتسب می‌کنند، می‌گوید «این همه ادعای دروغین !!! [می‌گویند این اعتراضات به خاطر این است که] دشمنان می‌دانند ایران در حال پیشرفت است!! کو؟ پیشرفتش کجاست؟ ما که در ایران زندگی می‌کنیم چرا این پیشرفت‌ها را نمی‌بینیم؟»

اعتراضاتی که پس از قتلِ مهسا امینی ایران را فراگرفت از شهر سقز در استان کردستان اغاز شد و سنندج نخستین شهری بود که به این اعتراضات پیوست.

بنا به گزارش‌ها و ویدیوهایی که در  رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، سرکوب معترضان در سنندج و زاهدان از شدت بیشتری برخوردار بوده و بیش از  ۱۰۰ نفر تا کنون در این شهر‌ها کشته شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.