اوباما: عدم حمایت علنی آمریکا از اعتراضات جنبش سبز اشتباه بود

شنبه, 23ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

شعار حامیان جنبش سبز در تهران، سال ۸۸

شعار حامیان جنبش سبز در تهران، سال ۸۸

باراک اوباما که در زمان اعتراضات ایران در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ رئیس‌ جمهور آمریکا بود در یک مصاحبه عدم حمایت علنی دولتش از آن اعتراضات را «یک اشتباه» توصیف کرد.

آقای اوباما در گفت‌وگو با پادکست «پاد سِیو آمریکا» که قسمت‌هایی از آن روز جمعه، ۲۲ مهر، منتشر شد، به موضوع اعتراضات ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ موسوم به «جنبش سبز» نیز پرداخت و گفت در آن زمان مقام‌های کاخ سفید درباره حمایت علنی از اعتراضات ایران اختلاف نظر داشتند و در این باره زیاد بحث کردند.

رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا به اتهامی که جمهوری اسلامی همواره به مخالفان و معترضان مبنی بر وابستگی‌شان به غرب می‌زند اشاره کرد و ادامه داد برخی بر این عقیده بودند که حمایت علنی رئیس‌ جمهور آمریکا از فعالان جنبش سبز ممکن بود این فعالان را بی‌اعتبار کند. 

موضوع حمایت یا عدم حمایت آمریکا از معترضان سال ۸۸ وقتی بسیار داغ شد که این معترضان در خیابان‌ها شعار «اوباما، اوباما، یا با اونا یا با ما» سر دادند.

آقای اوباما روز جمعه تاکید کرد اکنون که گذشته را مرور می‌کند، بر این عقیده است که آن سیاست کاخ سفید «اشتباه» بود و «هر جا که بارقه‌ای از امید می‌بینیم، تلاش مردم برای رسیدن به آزادی را می‌بینیم، باید از آن حمایت کنیم».

پیشتر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفته که پس از عدم حمایت دولت اوباما از اعتراض‌های جنبش سبز، «ما یاد گرفتیم که می‌توان بیشتر به این موضوعات توجه کرد.»

آقای سالیوان روز یک‌شنبه سوم مهر در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز اضافه کرد که دولت اوباما در آن زمان «بر این عقیده بود که حمایت از اعتراض‌ها به تضعیف آن خواهد انجامید».

موضوع عدم حمایت دولت وقت آمریکا از اعتراضات جنبش سبز در دوره خود و همچنین در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز بارها مطرح شد و برخی از کارشناسان و مقام‌ها از مواضع آن زمان کاخ سفید انتقاد کردند.

این در حالی است که پس از سرکوب تظاهرات بهمن ۱۳۸۹، اوباما مقام‌های جمهوری اسلامی را علنا سرزنش کرد.

او گفت: «امیدواری و انتظار من این است که شاهد آن باشیم که مردم ایران شجاعت مطرح کردن خواست خود برای به دست آوردن آزادی های بیشتر و همچنین ایفای نقش بیشتر درحکومت را داشته باشند.»

با این حال، باراک اوباما درباره تغییراتی که در کشورهای خاورمیانه در حال رخ دادن بود، اضافه کرد: «این حکومت ها دولت‌های مستقلی هستند که باید خود در این زمینه تصمیم بگیرند و آن چه ما می‌توانیم انجام بدهیم حمایت اخلاقی از (مطالبات مردم) است.»

اما اکنون جو بایدن از همان آغاز اعتراضات ایران در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که «ایالات متحده در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران که در حال اعتراض برای صیانت از حقوق اولیه‌شان هستند، می‌ایستد».

آقای اوباما همچنین در گفت‌وگوی خود با «پاد سیو آمریکا» درباره اعتراضات جاری در ایران به نارضایتی «بسیار عمیق» مردم از حکومت اشاره کرد و گفت در این میان زنان ایرانی «شدیدا خشمگین» هستند، زیرا مسئله فقط «تبعیض‌های سیستماتیک» علیه زنان ایران نیست، بلکه آزار و اذیت‌ها علیه آنان نیز بی حد و مرز است.

چند روز پیش نیز اوباما همراه با میشل همسرش، از اعتراضات زنان ایران که «الهام‌بخش جهانیان شده» حمایت و با معترضان اعلام همبستگی کرده بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.