تحصن معلمان در روزهای یکشنبه و دوشنبه؛ بیانیه کانون نویسندگان درباره «فاجعه» قتل کودکان

جمعه, 29ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به «جان‌باختن و بازداشت دانش‌آموزان عزیز ایران» فراخوانی برای اعتصاب منتشر کرد. کانون نویسندگان ایران نیز هجوم نیروهای امنیتی به مدرسه و ضرب و جرح و قتل کودکان را «فاجعه‌ای فراتر از کشتار معترضان در خیابان‌ها» توصیف کرد.

این شورا با اعلام تحصن در اطلاعیه خود نوشت: «ما معلمان در این دو روز در مدارس حاضر می‌شویم، اما از حضور در کلاس‌های درس خود‌داری می‌کنیم.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه خود تاکید کرده که با برگزاری این تحصن‌ها، بار دیگر همراهی خود را با مردم اعلام کرده و به حاکمیت می‌گوید خواسته‌های بنیادین معلمان «به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم، آزادی بدون قید و شرط تمامی دانش آموزان است».

این بیانیه همچنین خاطرنشان کرد که این شورا و معلمان، تا زمانی که «دانش‌آموزان به مدرسه برنگردند و حاکمیت دست از کشتار مردم و کودکان برندارد و صدای به‌حق مردم را با گلوله جواب دهد» به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روزهای پنجشنبه ۲۸، جمعه ۲۹ و شنبه‌۳۰ مهر را به یاد جانباختگان اعتراضات عزای عمومی اعلام کرده است.

علاوه بر این شورا، کانون نویسندگان ایران نیز در بیانیه‌ای هجوم نیروهای امنیتی به مدرسه و زندان و ضرب و جرح و قتل کودکان و زندانیان را «فاجعه‌ای فراتر از کشتار معترضان در خیابان‌ها» توصیف کرد.

در بیانیه این کانون آمده است: «آنچه در هفته گذشته بر کودکان و زندانیان رفت، از سیاه‌ترین برگ‌های کارنامه حاکمیت کنونی است.»

با گذشت پنج هفته از خیزش سراسری مردم ایران، حضور دانش‌آموزان معترض در خیابان‌ها و شعار سر دادن‌های آنها در داخل مدارس که شخص علی خامنه‌ای را هدف قرار می‌دهد و پاره کردن عکس روح‌الله خمینی، بیشتر شده است.

همزمان گزارش‌ها و تصاویری در هفته‌های اخیر منتشر شد که نشان می‌داد تعدادی از کودکان و نوجوانان، از سوی نیروهای امنیتی به قتل رسیدند یا دستگیر شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

هفته گذشته سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی، نام ۲۳ کودک کشته شده را منتشر و اعلام کرد که «بهای معافیت سیستماتیک» مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات، «با جان انسان‌ها از جمله کودکان» پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش، ۲۰ پسر بین ۱۱ تا ۱۷ سال و سه دختر ۱۶ تا ۱۷ ساله در این اعتراضات کشته شده‌اند.

کمیته حقوق کودکان سازمان ملل نیز روز ۲۶ مهر در بیانیه‌ای مشابه، کشتار کودکان را محکوم کرد و گفت در بین کودکانی که در اعتراضات به قتل رسیدند، «یک پسر ۱۱ ساله است که با گلوله جنگی کشته شده است».

به گزارش این کمیته حقوق بشری سازمان ملل، خانواده کودکان کشته شده تحت فشار نیروهای امنیتی قرار دارند تا بگویند فرزندشان «خودکشی» کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.