پدر حسین رونقی در نامه به دادستان اوین: مسئولیت سلامت پسرم برگردن مسئولین ارشد حکومت ایران است

شنبه, 30ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

حسین رونقی

پدر حسین رونقی در نامه‌ای به دادستان زندان اوین نوشته «مسئولیت سلامت پسرم بر گردن دادستانی اوین، وزارت اطلاعات و مسئولین ارشد حکومت ایران است». بنا به اطلاعاتی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است،‌ احمد رونقی، پدر حسین رونقی، در روز شنبه۳۰ مهرماه خطاب به دادستان دادسرای ۳۳ اوین، آقای نصیری‌پور درباره وضعیت دستگیری پسرش و بی‌خبری از او و در خطر بودن جانش نوشته است و خواهان تماس با پسرش و رسیدگی به وضعیت سلامتی او شده است.

این نامه توسط دادسرای اوین دریافت شده است و شماره خورده است و آقای نصیری‌پور، دادستان دادسرای شهید مقدس، دادسرای ۳۳،‌ هم نامه را دریافت کرده است. ‌ احمد رونقی در این نامه نحوه دستگیری خشونت‌آمیزحسین رونقی را در دوم مهرماه شرح می‌دهد و می‌گوید حسین رونقی از آن زمان تا کنون که ۲۹ روز است در اعتصاب غذای خشک به سر می‌برد. به گفته احمد رونقی با توجه به اینکه حسین تنها یک کلیه نارسا دارد، جانش در خطر است. در نامه آقای رونقی آمده است که خانواده‌اش ۲۷ روز است که از حسین رونقی بی‌اطلاع هستند.

او نوشته است که مسئولیت سلامت حسین «بر گردن دادستانی اوین، وزارت اطلاعات و مسئولین ارشد حکومت ایران است.»

او درخواست کرده است که حسین در «اسرع وقت با خانواده تماس بگیرد و سلامتی و درمان او تضمین شود.»‌‌

دستخط احمد رونقی

دستخط احمد رونقی، پدر حسین رونقی به دادستان زندان اوین

 

بنا بر اطلاعات رسیده به بی‌بی‌سی فارسی «پدر و مادر حسین رونقی یک هفته است از صبح تا شب جلوی زندان اوین منتظر دریافت خیر موثقی از پسرشان هستند اما به آنها اجازه صحبت با حسین رونقی داده نمی‌شود و بازجوها با اطلاعات ضد و نقیض قصد تخریب روحی آنها را دارند.» حسین رونقی بعد از اینکه در یک ویدیو اعلام کرد گروهی از لباس شخصی‌ها با خشونت قصد ربودن او را از خانه‌اش داشتند، گفت شخصا دوم مهرماه به دادسرای ۳۳ اوین مراجعه خواهد کرد. ‌بعد از مراجعه حسین رونقی به دادسرا، ویدیوهایی از دستگیری خشونت‌آمیز او روبروی دادسرا توسط لباس شخصی‌ها منتشر شد که او را شدیدا کتک می‌زدند در حالی که حسین رونقی فریاد می‌زد: «می‌خوام برم دادسرا»‌ در نهایت گفته شد که او را با زور با یک آمبولانس به مکان نامعلومی منتقل کردند. ‌ حسین رونقی یک روز بعد از دستگیری، سوم مهر، با خانواده‌اش تماس گرفت و گفت پاهایش را شکستند. بعد از آن،هیچ تماسی نگرفته است. خانواده و فعالان مدنی و بسیاری از معترضان در نقاط مختلف ایران و جهان نگران جان او هستند و کارزارهای متعددی برای آزادی او راه افتاده است. پدر و مادر حسین رونقی در ویدیوهایی اعلام کردند که حکومت ایران قصد جان او را کرده است. ‌ ‌حسین رونقی از منتقدان سرسخت حکومت ایران و از فعالان آزادی دسترسی به اینترنت، پیش‌تر در ماه مارس بعد از چند روز ناپدیدی، از زندان خبر داد که دستگیر شده است و در زندان اوین است. فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی به بازداشت آقای رونقی اعتراض کردند و بسیاری این شیوه دستگیری را “آدم‌ربایی” و “ناپدیدسازی قهری” دانستند. او پس از بازداشت اعتصاب غذا کرد و پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شد. ‌ حسین رونقی پیش از این هم در موج سرکوب اعتراضات ١٣٨٨ بازداشت شد. او در سال ١٣٨٩ به ١۵ سال زندان محکوم شد و در دوران حبس خود یک کلیه خود را از دست داد.

سرانجام در سال ۱۳۹۸ برای او “قرار موقوفی تعقیب به دلیل عدم تحمل کیفر” صادر شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.