اعتصاب کارکنان صنعت نفت و گاز ایران در حمایت از اعتراضات

جمعه, 6ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

کمپین کارکنان پروژه‌های نفت و گاز از کارکنان همه مشاغل این پروژه‌ها خواست، در “همراهی با مردم در خیزش سراسری” در محل کار خود حاضر نشوند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت از این فراخوان حمایت کرد.

کمپین کارکنان پروژه‌های نفت و گاز روز پنجشنبه پنجم آبان با انتشار اطلاعیه‌ای از همه کارگران و کارکنان رسمی و غیررسمی در پروژه‌های نفت و گاز و شرکت نفت خواست تا “در همراهی با مردم در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی” از روز شنبه هفتم آبان‌ محل کار خود را تخلیه و ترک کنند.

هم‌زمان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت نیز در بیانیه‌ای از این حرکت اعتراضی حمایت کرد.

در بخشی از اطلاعیه کمپین کارکنان پروژه‌های نفت و گاز آمده است: «در کنار مردم عزیز کشورمان در خیزش سراسری بر علیه ظلم بپا خیزیم. این اعتصاب باعث می‌شود منابع درآمدی رژیم که هزینه سرکوب می‌شود، قطع شود. به این ترتیب ما می‌توانیم در معادلات رژیم و آینده ایران نقش بسزایی ایفا کنیم و الگویی باشیم برای دیگر اصناف در جهت پیوستن به اعتصاب سراسری. یقین داریم تجربه و همبستگی سال‌های گذشته می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف و پیروزی در این کارزار یاری رساند.»

کمپین گفته  است که مردم ایران پس از ۴۳ سال “شنیدن وعده‌های تو خالی و تحمل مشکلات گوناگون، برای تغییر سرنوشت خود و کشور عزیزمان با اتحادی تاریخی دست به اعتراض و قیام میلیونی در داخل و خارج از کشور زده‌اند و حکومت دیکتاتوری اسلامی در اقدامی وحشیانه، خلاف حقوق بشری و بدور از انسانیت دست به سرکوب خونین و کشتار معترضان بی دفاع زده است.”

این کمپین خواستار “آزادی معترضان زندانی” به‌ویژه نیروهای پروژه‌ای در عسلویه و کنگان شده و اعلام کرده است که قصد دارد اعتصابات سراسری در حوزه نفت و گاز را آغاز کند.

“از پای درآوردن رژیم با قطع درآمدهای نفتی و گازی”

مدیریت کمپین تاکید کرده است که “از پای درآوردن رژیم” با قطع درآمدهای نفتی و گازی است ممکن است “کمی طولانی شود” و گفته است که باید خود را برای “رویارویی با روزهای سخت آماده کنیم”. در اطلاعیه از همه کارکنان خواسته شده است که “بدون درگیری و تخریب اموال عمومی فقط محل کار خود را بصورت جمعی و به همراه دادن شعارهای اعتراضی ترک” کنند و به خانه و شهرستان خود برگردند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت نیز در بیانیه‌ای حمایت خود را از این کمپین اعلام کرد و گفت: «هم‌صدا با اعلام‌کنندگان این کمپین از روز شنبه هفتم آبان‌ماه فراخوان به اعتصاب سراسری می‌دهد.»

شورای سازماندهی تمامی کارکنان مراکز نفتی و وابسته به نفت از جمله کارگران قراردادی و پیمانی و رسمی و کارکنان شاغل در بخش عملیاتی و فنی و ستادی و رانندگان سوخت‌رسانی و دیگر کارکنان را به پیوستن به این اعتصاب سراسری فراخوانده و خواستار “آزادی دستگیرشدگان اخیر و همکاران بازداشتی و تمام زندانیان سیاسی” شده است.

“اعتصاب ربطی به روز کوروش ندارد”

این شورا همچنین گفته است که اعتراضات کارگران نفت “ربطی به روز کورش و روزهای این‌چنینی ندارد. اعتراض ما کارگران به فقر و تبعیض و نابرابری و کل بساط توحش ضد زن و ضد کارگر حاکم است. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی بر اتحاد و همبستگی همه کارگران نفت تاکید دارد. باشد که ما کارگران نفت بتوانیم با اعتصاب قدرتمند خود  نقش و وظیفه تاریخی خود را در جهت تحقق خواسته‌های برحق مردم و برای پایان دادن به ظلم و بردگی در کل جامعه ایفا کنیم.”

در جریان اعتصاب کارگران نفت در عسلویه و کنگان و بخشی از پالایشگاه آبادان در مهرماه امسال بیش از ۲۵ نفر دستگیر شدند. عده‌ای از آنها به قید وثیقه و کفالت و یا در ازای پرداخت جریمه نقدی آزاد شدند. ولی گروهی همچنان در زندان هستند. آزادی کارگران دستگیر‌شده، از جمله خواست‌های فوری کارگران نفت است.

پس از انتشار خبر اعتصاب شماری از کارگران پتروشیمی بوشهر در عسلویه، کارگران پتروپالایش کنگان و فاز دوم پالایشگاه آبادان نیز به اعتصاب پیوسته و پرسنل فاز دوم “محل کار خود را ترک کرده‌اند”.

از: دویچه وله 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.