تکرار جمعه خونین در زاهدان و سراوان: شماری از معترضان و دست‌کم یک کودک کشته شدند

شنبه, 7ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

در پی تظاهرات ضد حکومتی مردم در شهرهای استان سیستان و بلوچستان، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با شلیک مستقیم و کشتن شماری از معترضان و دست‌کم یک کودک بلوچ، «جمعه خونین» را در زاهدان و سراوان تکرار کردند

شهرهای زاهدان، سراوان، چابهار، ایرانشهر، سوران، و برخی شهرها و بخش‌های دیگر استان سیستان و بلوچستان روز و شامگاه جمعه ۶ آبان در پی تظاهرات ضد حکومتی مردم، بار دیگر شاهد کشته شدن معترضان از جمله دست‌کم یک کودک بلوچ در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و تکرار «جمعه خونین» بوده است.

در شهر زاهدان، هزاران تن از مردم پس از نماز جمعه اهل سنت در مصلای مسجد مکی به خیابان آمدند و ضمن سردادن شعار ضدحکومتی، با شعارهایی جون «مرگ بر خامنه‌ای» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» به صراحت علی خامنه‌ای را مسئول کشتار جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر ماه دانستند.

تظاهرات مردم معترض زاهدان در خیابان‌ مدرس، خیابان کوثر و خیابان خیام و میدان توحید شهر اوج گرفت و در ساعت‌های بعد به دیگر مناطق زاهدان گسترش یافت.

دستگاه‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی از جمله قرارگاه قدس، قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران در جنوب شرق ایران، از پنج‌شنبه شب هزاران نیرو و همچنین سلاح‌های نیمه سنگین را به زاهدان اعزام کرده‌ بودند.

ویدیوهایی که ساعاتی قبل از برگزاری نماز جمعه اهل سنت و آغاز تظاهرات مردمی از شهر زاهدان منتشر شد، نشان می‌دهد که سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان بخشی از نیروهای ویژه و تک تیرانداز خود را در بالای تعدادی از ساختمان‌های دولتی شهر زاهدان مستقر کرده بودند.

دقایقی پس از آغاز تظاهرات مردم در زاهدان و سردادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای»، اولین صداهای تیراندازی به سوی معترضان در زاهدان به گوش رسید که تا پاسی از جمعه شب همچنان ادامه دارد.

گزارش‌ها حاکی است که در زاهدان نیروهای سرکوبگر به شدت از گاز اشک آور علیه مردم معترض استفاده کرده‌اند و همزمان با گلوله‌های جنگی معترضان را هدف قرار داده‌اند.

تاکنون از شمار کشته‌شدگان در زاهدان گزارشی منتشر نشده است اما ویدیوها و تصاویر روز جمعه ۶ آبان نشان می‌دهد که شماری از مردم با گلوله جنگی به شدت زخمی شده‌اند. در تعدادی از ویدیوها، مردم در حال حمل پیکر افرادی هستند که در تیراندازی نیروهای حکومتی به شدت زخمی شده یا کشته شده‌اند.

در تعدادی از ویدیوها، مردم معترض با دستان خالی در زاهدان مقابل ده‌ها نیروی ویژه مسلح سینه سپرده کرده‌اند. گزارش شده است که در محدوده خیابان رسالت زاهدان، نیروهای سرکوبگر از سلاح‌های نیمه سنگین علیه مردم معترض استفاده کرده‌اند.

کمپین فعالان بلوچ گزارش داد که چندین تن از مردم معترض در اثر «تیراندازی نیروهای نظامی» جمهوری اسلامی در زاهدان کشته و زخمی شده‌اند‌.

بنابر ویدیوهای اعتراض‌های جمعه ۶ آبان ماه سیستان و بلوچستان، دست‌کم یک کودک بلوچ حدود ۱۲ ساله در زاهدان با تیراندازی مستقیم نیروهای سرکوبگر کشته شده است.

از سوی دیگر شورای تامین استان سیستان و بلوچستان نیز در اطلاعیه‌ای «زخمی شدن» شماری از مردم معترض در زاهدان را تایید کرد.

اطلاعیه شورای تامین سیستان و بلوچستان همچون جمعه خونین ۸ مهرماه، باردیگر از تظاهرات مردم معترض به عنوان «اغتشاشات» نام برد و مدعی شد که «در این میان با شلیک افراد ناشناس، تعدادی از شهروندان و نیروهای امنیتی مجروح» شده‌اند.

در شهر سراوان نیز هزاران تن از مردم معترض بعد از نماز جمعه اهل سنت این شهر برای اعتراض به کشتار جمعه خونین و حمایت از خیزش سراسری مردم به خیابان آمده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

گزارش‌ها و ویدیوها نشان می‌دهد که نیروهای سرکوبگر در شهر سراوان نیز اقدام به شلیک مستقیم گلوله جنگی به سوی مردم معترض کرده‌اند و شماری از مردم این شهر به شدت زخمی شده‌اند.

به گفته منابع محلی در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به سوی مردم معترض در سراوان دست‌کم ۵ تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. شماری از معترضان زخمی به بیمارستان رازی شهر سراوان منتقل شده‌اند.

با این حال مردم معترض با مقاومت در مقابل نیروهای سرکوبگر حکومتی، آنها را  از بخشی از خیابان‌های شهر سراوان به عقب راندند.

در شهرهای سراوان همچنین نیروهای سپاه پاسداران از ریزپرنده‌ها برای شناسایی هوایی معترضان و موقعیت‌شان استفاده کرده‌اند و نیروهای امنیتی بسیاری نیز در «کوه الله‌اکبر» مشرف به شهر سراوان مستقر شده‌اند.

مسجد نور متعلق به اهل سنت سراوان نیز از ساعاتی پیش به محاصره نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در آمده است.

شهرهای چابهار، ایرانشهر و سوران نیز روز و شامگاه جمعه صحنه تظاهرات ضد حکومتی و شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» مردم بود.

بنابر گزارش‌ها، نیروهای سرکوبگر در همه این شهرها از گاز اشک‌ آور و همچنین از تیراندازی مستقیم به سوی معترضان برای سرکوب تظاهرات استفاده کرده‌اند.

تاکنون گزارشی از تعداد معترضان کشته شده در شهرهای چابهار، ایرانشهر و سوران منتشر نشده اما گزارش منابع محلی و ویدیوهای منتشر شده از این شهرها حاکی است که در اثر شلیک نیروهای امنیتی شماری از مردم معترض زخمی شده‌اند.

پیش از این در تظاهرات جمعه ۸ مهر، که به «جمعه خونین زاهدان» شهرت یافته است هنگامی که مردم قصد داشتند پس از نماز جمعه اهل سنت این شهر، در واکنش به قتل حکومتی مهسا امینی و برای اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ، تجمع‌ اعتراضی برگزار کنند، هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی از داخل یک کلانتری در نزدیکی مسجد مکی قرار گرفته و دست‌کم ۹۴ تن از معترضان از جمله چند کودک کشته و بیش از ۳۵۰ نفر زخمی شدند.

در همین حال مولوی عبدالرشید شه‌بخش، امام جمعه زابل، روز جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ با تاکید بر اینکه «جنایت جمعۀ خونین زاهدان چنان سنگین است که هرگز از یاد انسان نمی‌رود و هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند آن را فراموش کند»، گفت: «در کجای دنیا پرتاب سنگ توسط چند نفر، مجازاتش کشتن ده‌ها انسان بی‌گناه است؟!»

او با تاکید بر اینکه بیش از چهل سال است که به این مردم ظلم و تبعیض شده، افزود: «مردم سیستان‌وبلوچستان از همه امکانات بی‌بهره و محروم‌اند و باز هم چنین ظلمی بزرگی بر این مردم روا شده است.»

امام‌جمعه اهل‌سنت زابل افزود که باید عاملان جمعه خونین زاهدان به اشد مجازات برسند و اگر این جنایت رسیدگی و پیگیری نشود مطمئنا در تاریخ ایران و بلوچستان لکه ننگی بر پیشانی‌شان خواهد ماند و هیچ انسانی نمی‌تواند آنها را ببخشد.

مولوی عبدالصمد ساداتی در جمعه سراوان نیز با حمایت از اعتراض‌های مردمی کشته شدگان خیزش سراسری در ایران را «شهید» خواند و گفت: «خداوند هیچ‌گاه خون شهدا را ضایع نمی‌کند؛ چه آنانی‌که در جمعۀ خونین زاهدان و چه کسانی که در جاهای دیگر بی‌گناه کشته شده‌اند.»

مولوی محمدحسین گرگیج، از روحانیان سرشناس اهل سنت ایران، نیز روز ۶ آبان ماه در نماز جمعه شهر گالیکش در استان گلستان، با محکومیت کردن دوباره کشتار جمعه خونین زاهدان و اعلام حمایت از مواضع مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان، گفت: «اگر در جمعه خونین زاهدان مدیریت درستی صورت می‌گرفت، انسان‌ها به خاک و خون کشیده نمی‌شدند.»

محمدحسین گرگیج با بیان اینکه در مقابل اعتراض مردم زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان، «افرادی که با مرام آنها آشنایی ندارند فقط با سلاح پاسخ مردم را می‌دهند»، به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت: «این را بدانید که اسلحه و تفنگ تا آخر جوابگو نیست، شاید در مقطعی اسلحه جواب بدهد، اما عمر طولانی نخواهد داشت و پایدار نیست.»

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.