۷۵ درصد مساحت خراسان شمالی تحت تاثیر خشکسالی است

یکشنبه, 8ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

ایسنا/خراسان شمالی معاون هواشناسی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: ۷۵ درصد از مساحت استان تحت تاثیر لایه های مختلف خشکسالی است.

فارابی در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، اظهار کرد: شهرستان های اسفراین، راز و جرگلان، بجنورد و جاجرم وضعیت بسیار وخیمی در بخش خشکسالی دارند.

وی با اشاره به آمار ۱۰ ساله از مساحت تحت تاثیر خشکسالی در استان نیز بیان کرد: براساس آمار ۱۰ ساله، ۸۳ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است که نشان از بدتر شدن وضعیت استان در این خصوص دارد.

معاون هواشناسی استان ادامه داد: براساس آمار، ۴۹ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی بسیار شدید است که هر سال بیشتر می شود و نیازمند اقدامات ویژه و فرهنگ سازی در مصرف آب بخش های مختلف است.

وی در خصوص میزان بارش باران در استان نیز گفت: از ابتدای امسال تا ۸ آبان ماه شاهد کاهش ۲۱ درصدی بارش باران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هستیم.

فارابی اظهار کرد: از لحاظ دمایی نیز با افزایش ۲.۷ درجه ای دما نسبت به بلند مدت هستیم که نشان از تغییر اقلیم دارد.

وی همچنین پیش بینی کرد از نیمه آذر ماه تا نیمه دی ماه حدود میلی متر بارش باران اتفاق بیفتد که در حد نرمال است؛ همچنین دمای هوا نیز طی این مدت حدود ۲ درجه به صورت میانگین در مقابسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش یابد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.