اختصاصی ایران‌وایر؛ لغو مرخصی زندانیان سیاسی به دستور سپاه

چهارشنبه, 11ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

طبق اطلاع «ایرا‌ن‌وایر»، در هفته جاری و به دستور سپاه پاسداران، مرخصی زندانیان سیاسی لغو شده است و برخی از آن‌هایی که در مرخصی به سر می‌بردند و احتمال تمدید مرخصی‌شان می‌رفت، به زندان برگردانده شده‌اند. 

دلیل برگرداندن زندانیان سیاسی و چهره‌های حکومتی زندانی به زندان، دستور سپاه پاسداران برای احتمال آغاز ورود این نهاد نظامی به سرکوب اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ عنوان شده است. از ابتدای اعتراضات تاکنون، چهره‌های شناخته‌شده در عرصه‌های مختلف، توسط نهادهای امنیتی احضار و بازداشت شد‌ه‌اند. به نظر می‌رسد این اقدام، در راستای خاموش کردن هرگونه احتمال اطلاع‌رسانی به عموم مردم توسط چهره‌های شاخص، و قدرت‌گیری بیشتر نهادهای امنیتی در سرکوب انجام شده است. 

دستور بازگرداندن زندانیان شناخته شده سیاسی نیز در حالی صادر شده است که در روزهای گذشته، موضع‌گیری فرمانده سپاه پاسداران، صدور دو اطلاعیه از سوی این نهاد، ورود لباس‌شخصی‌ها و بسیجی‌ها به شکل گسترده‌تر در سرکوب دانشجویان و همچنین برگزاری دادگاه برای معترضان بازداشتی آغاز شده است. 

«حسین سلامی» فرمانده سپاه پاسداران، روز شنبه۷آبان و با آغاز هفته ششم از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در مراسم تشییع کشته‌های حمله تروریستی به «شاهچراغ» در شهر «شیراز» گفت: «ما به جوانان‌مان، آن عده‌ قلیل که گول خورده‌اند باز هم می‌گوییم شرارت را کنار بگذارید، امروز روز پایان اغتشاشات است. دیگر به خیابان نیایید، از جان این ملت چه می‌خواهید؟» 

همزمان دو اطلاعیه از سوی سپاه منتشر شده است که نخستین اطلاعیه‌ها از سوی این نهاد نظامی، پس از اعتراضات به شمار می‌رود. این اطلاعیه‌ها هم پس از حمله به «شاهچراغ» صادر شده‌‌اند.

در اطلاعیه نخست، جمعه۶آبان، سپاه و وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای مشترک ضمن اتهام‌زنی و پرونده‌سازی برای دو روزنامه‌نگار «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی»، اعلام کردند که:  «زمینه­‌سازی، مقدمه­‌چینی و نیز بخش مهمی از عملیات اجرایی آشوب‌­های اخیر توسط سرویس­‌های جاسوسی بیگانه در قالب بسته‌یی طراحی، و به واسطه برخی گروه­‌ها و شبکه­‌های مرتبط با آن‌­ها، به روش­‌های مختلف درون کشور پیاده­‌سازی شده است.» 

در این اطلاعیه، اعتراضات را به آمریکا و اسراییل مرتبط دانسته‌اند، یعنی همان که آیت‌الله «علی خامنه‌ای» در سخنان ۱۱مهر، پس از رژه مقابل دانشجویان دانشگاه افسری نیروهای مسلح بیان کرد. 

خامنه‌ای در این سخنان، پس از اشاره به کشته شدن «مهسا امینی» گفته بود این اعتراضات توسط «آمریکا»، «رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی» و «دنباله‌روهای آن‌ها» است. 

دومین اطلاعیه سپاه، یکشنبه۸آبان، و پس از بازداشت «توماج صالحی» هنرمند ایرانی منتشر شد. پس از آن‌که ادمین اکانت توییتر توماج صالحی، بازداشت او را تایید کرد و نوشت که این هنرمند را در استان «چهارمحال و بختیاری» بازداشت کرده‌اند. در اطلاعیه سپاه آمده است که «پاسداران گمنام امام زمان» در این سازمان، تیم سه نفره‌ای را که قصد «خرابکاری» و «تخریب اموال عمومی» داشتند، در یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری دستگیر کرده‌اند. 

از سوی دیگر، با ورود رسمی و علنی سپاه پاسداران و پس از سخنان حسین سلامی، سرکوب دانشجویان وجه خشونت‌بارتری به خود گرفت. از روز شنبه، بسیجیان چماق به دست و لباس‌شخصی‌های مسلح، مقابل دانشجویان معترض لشکرکشی کردند. شنبه شب، در ادامه سرکوب خشونت‌بار دانشجویان و بازداشت شماری از آن‌ها در شهرهای مختلف، نیروهای مسلح به سراغ دانشجویان کوی دانشگاه نیز رفتند. 

در عین‌حال، همزمان با همه این تحولات، طبق گزارش خبرگزاری «میزان»، از روز شنبه، محاکمه برخی از معترضان بازداشتی با ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی» آغاز شده است. 

در ویدیوهایی که از این جلسه در رسانه‌های حکومتی منتشر شده است، دو متهم مورد پرسش قاضی می‌گیرند. یکی از آن‌ها به خاطر داشتن تفنگ بادی و دیگری اما بنا به «اعتراف‌هایش» در مرحله مقدماتی رسیدگی به پرونده، با خودرو به نیروهای انتظامی در «رباط کریم» حمله کرده، و یکی از آن‌ها به نام «فرید کرم‌پور» کشته شده است. 

لازم به یادآوری است که متهمان سیاسی یا به اصطلاح جمهوری اسلامی «امنیتی»، در دوره بررسی مقدماتی، از حق داشتن وکیل انتخابی محروم هستند. در این دوره، بیشترین فشار از جمله نگهداری در سلول انفرادی یا سوله‌هایی بدون امکانات، بازجویی و شکنجه‌های روحی و فیزیکی اتفاق می‌افتد. 

با کنار هم قرار دادن این وقایع، می‌توان این پرسش را مطرح کرد که آیا سپاه پاسداران برای دخالت در سرکوب و انجام خشونت بیشتر خود را آماده می‌کند؟ 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.