کارنامه اقتصادی دولت رئیسی: رشد اقتصادی طی یک‌سال نصف شده است

سه شنبه, 10ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

ابراهیم رئیسی.

ابراهیم رئیسی

پایگاه داده‌‌های باز ایران می‌گوید گزارش اخیر مرکز آمار ایران تصویری وارونه از ادعاهای مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی مبنی بر رشد و رونق اقتصادی کشور طی دوره زمامداری وی ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه داده‌‌های باز ایران، کاهش رشد اقتصادی، کاهش شدید رشد بخش نفت، رکود بخش ساختمان، و تداوم رشد منفی بخش کشاورزی از مهم‌ترین نشانه‌های ناکامی اقتصادی دولت سیزدهم است.

کاهش رشد اقتصادی

در ادامه بررسی‌های پایگاه داده‌‌های باز ایران آمده است: طبق آمارهای مرکز آمار ایران که ٢١ شهریور منتشر شده است، رشد اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی در بهار سال جاری نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ روندی نزولی داشته و حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است.

تغییرات نرخ رشد اقتصادی در یک سال گذشته
تغییرات نرخ رشد اقتصادی در یک سال گذشته

کاهش شدید رشد بخش نفت

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی بخش نفت از ٢٧ درصد در بهار ۱۴۰۰ به حدود یک درصد در بهار ۱۴۰١ کاهش یافته است. کاهش بسیار شدید رشد اقتصادی بخش نفت به رغم افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. ابراهیم رئیسی مدت کوتاهی پیش از انتشار گزارش مرکز آمار مدعی شده بود صادرات نفت افزایش یافته و دولت وی خود را در محدوده ایجادشده توسط تحریم‌کنندگان قرار نداده است.

تغییرات نرخ رشد اقتصادی بخش نفت در یک سال گذشته
تغییرات نرخ رشد اقتصادی بخش نفت در یک سال گذشته

رکود شدید بخش ساختمان

رشد اقتصادی بخش ساختمان ایران در بهار ۱۴۰١ حدود منفی چهار درصد بود که با توجه به رشد بیش از ۱۵ درصدی این بخش در مدت مشابه سال قبل، می‌توان گفت در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بالغ بر ١٩ درصد کاهش یافته است.

تغییرات نرخ رشد اقتصادی بخش ساختمان در یک سال گذشته
تغییرات نرخ رشد اقتصادی بخش ساختمان در یک سال گذشته

تداوم رشد منفی بخش کشاورزی

بخش کشاورزی ایران با ثبت رشدی منفی برای پنجمین فصل متوالی، بحرانی‌ترین بخش اقتصاد ایران بود و رشد آن در بهار ۱۴۰١ حدود منفی یک درصد اعلام شد.

تغییرات نرخ رشد اقتصادی بخش کشاورزی در یک سال گذشته
تغییرات نرخ رشد اقتصادی بخش کشاورزی در یک سال گذشته

ناکامی اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی در حالی است که نه تنها مذاکرات احیای برجام به نتیجه‌ای نرسیده است، بلکه سرکوب شدید اعتراضات ضدحکومتی ایرانیان در پی کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، دولت‌های غربی را بر آن داشته دایره تحریم‌های خود علیه اشخاص بلندپایه و نهادهای دولت ایران گسترش دهند و موفقیت مذاکرات در آینده‌ای نزدیک را بعید بدانند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.