مشاور اروپا: آلمان به این ارزیابی رسیده که رژیم ایران می‌تواند در هفته‌های آینده سقوط کند

چهارشنبه, 11ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

مجید گلپور رهبران آلمان به این نتیجه رسیده‌اند که بازیگران قدرت در ایران نمی‌توانند در مقابل موج نوزایی که با خیزش جاری در این کشور آغاز شده مقاومت کنند. ریزش اخیر بورس میزان فرار سرمایه صاحبان قدرت و بی اعتمادی رژیم ایران نسبت به آینده خود را نشان داد.  در این چرخش دیاسپورای ایرانی به ویژه راهپیمایی ده‌ها هزار نفری در برلین که میلیون‌ها رأی در اروپا را جابجا کرد نقش کلیدی داشته است.  

اتحادیۀ اروپا در نظر دارد با فشار آلمان سپاه پاسداران را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد و تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کند. آمریکا نیز گفته است که دیگر احیای برجام در دستور کار این کشور نیست و سرکوب مردم ایران توسط رژیم اسلامی و کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی به پوتین در  جنگ اوکراین همۀ داده‌ها را تغییر داده‌اند.

آیا این اظهارات از نشانه های تغییر سیاست غرب به ویژه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران است؟ در پاسخ به این پرسش و پرسش‌های دیگر، مجید گلپور، کارشناس و مشاور اتحادیۀ اروپا از جمله گفته است :

“ائتلاف “ترانس آتلانتیک” که شامل اروپا و آمریکا می شود وارد مرحلۀ تازه ای از حیات خود در مقابل روسیه و ایران شده است با این تفاوت که این ائتلاف امروز بخشی از خاورمیانه را نیز دربرمی‌گیرد. در این چارچوب تلاش آلمان برای گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی اهمیت فوق العاده‌ای به این ائتلاف جدید اروپا و آمریکا در مقابل ائتلاف روسیه و ایران داده است.

باید در نظر داشت که آلمان بالاترین اطلاعات اقتصادی را دربارۀ ایران دارد و با تمام نیروهای درگیر در این کشور کار کرده است. در واقع، آلمان یکی از کشورهای کلیدی در شناخت دقیق نیروها، جناح‌ها، بازیگران و تصمیم گیرندگان اصلی چه در ایران و چه در خاورمیانه است. یعنی در واقع، آلمان با محاسبۀ منافع ملی خود تمام مخاطرات قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را پذیرفته است. در واقع، آلمان قادر است با این اقدام و تصمیم خود کلیه تحریم‌های اروپا و آمریکا را مؤثر  و منحصربفرد بکند.

در واقع، داده ها نه فقط برای آمریکا، بلکه برای اروپا و به ویژه آلمان تغییر کرده است. رهبران آلمان به این نتیجه رسیده‌اند که بازیگران کنونی قدرت در ایران نمی‌توانند در مقابل موج نوزایی که با خیزش جاری در این کشور آغاز شده مقاومت کنند.

ریزش اخیر بورس در تهران تاثیری مهم در تصمیم و ارزیابی آلمان داشته است. زیرا، این ریزش میزان تعهدات مالی و هزینه هایی را که رژیم ایران حاضر است در قبال خود و آیندۀ خود بپذیرد نشان داد. علاوه بر ریزش سیاسی، امنیتی و اقتصادی درون رژیم، ریزش اخیر بورس میزان فرار سرمایه صاحبان قدرت از ایران را نشان داد. در واقع، این نشانه ها حاکی از آنند که خود رژیم ایران به آینده خود اعتماد ندارد به طوری که حتی مطمئن نیست که بتواند در هفته‌های آینده همچنان بر سر کار بماند.  

بیش از ۶۵ درصد اقتصاد ایران سودآوری خود را از طریق شبکه های مالی و بانکی به دست می‌آورد که ردپای آن را بعضاً در همین بورس می توان دنبال کرد.

از این که بگذریم اقدام‌های اخیر دیاسپورای ایرانی به ویژه راهپیمایی ده‌ها هزار نفری در برلین بسیار بر تصمیم‌گیری‌های پارلمان های اروپا و غرب اثر گذاشت. این راهپیمایی میلیون‌ها رأی را جابجا کرد به این معنا که در آلمان، فرانسه، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی از این پس میلیون ها نفر به احزابی رأی خواهند داد که با مردم ایران همراه باشند. تظاهرات برلین چهرۀ ایران نوین، چهرۀ ایران آینده و ایران صلح طلب را که در عین حال انعکاس تحولات جاری این کشور است نشان داد.

در واقع، دولت های اروپایی دارند پی می‌برند که مدارا و زیست مشترک با جمهوری اسلامی ایران دیگر امکانپذیر نیست، به ویژه این که رژیم اسلامی ایران طی چهار دهۀ اخیر یکی پس از دیگری تمام فرصت ها را برای تغییر رفتار و رویکرد خود سوزانده و از بین برده است.

امروز میلیون‌ها اروپایی طرفدار مردم ایران هستند و این پشتیبانی را با آرای خود به احزابی نشان خواهند داد که با این همدلی، همراهی کنند.

اروپایی ها منافع ملی خود را خوب می شناسند. آنچه که آنان نمی دانند این است که چگونه منافع ملی خود را منطبق با مطالبات مردم ایران به یک ائتلاف مقدس تبدیل کنند. کاری که جامعۀ مدنی ایران باید و می‌تواند بکند این است که مطالبات تمام اقشار و اصناف و طبقات ایران را به صورت قابل فهم ترجمه و نه تفسیر بکند تا این انطباق بتواند صورت بپذیرد.

قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی وهلۀ مهم و تعیین کننده ای در اجرای موثر  هزاران تحریمی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.”     

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.