پیوستن کارگران نفتی به اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی

پنجشنبه, 12ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

پتروشیمی مهر در عسلویه

صدای امریکا

پیوستن کارگران نفتی به اعتراضات سراسری در ایران، از دید مفسر خبرگزاری بلومبرگ، گام فزاینده مهمی در قیام علیه حکومت جمهوری اسلامی را نشانه می‌زند و سرکوب آن ممکن است برای فرونشاندن قیام، کافی نباشد.

بابی قوش، مفسر بلومبرگ، سه‌شنبه ۱۹ مهرماه نوشت که اعتصاب کارگران نفت و پتروشیمی به تظاهرکنندگان در نقاط دیگر کشور انگیزش می‌دهد و توجه بین‌المللی بیشتری به آرمان آنها جلب می‌کند. او پیش‌بینی می‌کند که حکومت، سریع و خونین، به اعتصاب کارگران نفتی واکنش نشان خواهد داد.

بلومبرگ می‌نویسد اعتصاب در صنایع نفت و پتروشیمی در حالی روی می‌دهد که حکومت تهران بر شدت سرکوب اعتراض‌هائی که بیشتر از یک ماه است اغلب به کوشش زنان، تداوم یافته‌، افزوده است. پلیس با گلوله‌های جنگی به معترضان شلیک می‌کند و شمار تلفات به ۲۰۰ نفر رسیده است. در این شرایط، تقویت روحیه از سوی گروه قدرتمندی مثل کارگران نفتی، که بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور را نمایندگی می‌کنند، به معترضان کمک می‌کند.

بنا به گزارش بلومبرگ، دولت در سالهای اخیر نگران سازمان گرفتن کارگران نفتی بوده است و اعتصاب‌های پیاپی توسط سازمان رو به رشد کارگران نفتی،‌ حکومت را متاثر می‌کند.

زمان به ویژه برای وقفه‌ای دیگر در بخش نفت ناگوار است. نظام ایران امیدوار است از تحریم‌های غربی علیه فروش نفت روسیه برای فروش نفت به اروپا بهره‌برداری کند، البته در صورتی که بتواند اروپائی‌ها را راضی کند که دولت بایدن را برای لغو تحریم نفت ایران، تحت فشار بگذارند. اعتصاب در صنعت نفت این امیدها را نقش بر آب می‌کند و فشارهای بیشتر بر اعتصاب‌کنندگان، اشتیاق اروپائی‌ها برای دفاع از حکومت ایران را از بین می‌برد.

بلومبرگ می‌نویسد تاکنون نارضائی در صنعت نفت معطوف به حقوق و شرایط کار بود و اتحادیه‌ها از اعتصاب برای گرفتن امتیازهای صنفی استفاده کرده‌اند. اتحادیه‌های کارگری در بخش‌های دیگر هم از کارگران نفتی برای انجام اقدام صنفی الهام می‌گیرند. اعتصاب سراسری فرهنگیان در آغاز سال جاری میلادی، معلم‌ها را در ۵۰ شهر ایران، به خیابان‌ها آورد.

ماه گذشته، وقتی اعتراض زنان آغاز شد،‌ زمزمه‌هائی از برخی اتحادیه‌های کارگری برخاست. اما انزجار از اقدمات سرکوبگرانه نظام، به حمایت جدی‌تر اتحادیه‌های کارگری انجامید. در ویدیوهائی که در توئیتر گذاشته شده، کارگران در عسلویه راهپیمائی می‌کنند و صدای شعار آنها شنیده می‌شود که می‌خوانند: «نترسید! نترسید! ما همه با هم هستیم.» و «مرگ بر دیکتاتور!»

ویدیوهائی که بنا بر گزارش‌ها، از آبادان است، کارگران را نشان می‌دهد که در همبستگی با تظاهرکنندگان، محل‌‌ کار خود را ترک می‌کنند.

نویسنده بلومبرگ می‌افزاید آبادان قدیمی‌ترین پالایشگاه نفت ایران است. عسلویه محل تاسیسات پالایش گاز طبیعی حوزه عظیم پارس جنوبی است. این دو شهر در استان‌های خوزستان و بوشهر با تهران فاصله بسیار دارند. اما شعارهای کارگران به گوش حکمرانانی می‌رسد که نقش قاطع کارگران نفتی در انقلاب سال ۱۳۵۷ را به خاطر می‌آورند.

ممکن است شاه نسبت به خودداری از برخورد شدید نیروهای امنیتی علیه کارگران نفتی، پشیمان بوده باشد، اما آیت‌الله خامنه‌ای از این اقدام خودداری نخواهد کرد. بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند که نظام به سرعت دست به اقدام بزند تا از گسترش اعتصاب به تمام حوزه نفت و گاز، جلوگیری کند.

تاکنون، نظام برای برخورد با اعتراض زنان، از نیروهای پلیس استفاده کرده است. آیت‌الله خامنه‌ای که بر دودلی برسر استفاده از خشونت علیه زنان و دختران فائق آمده، برای لجام گسیختن از پاسداران انقلاب و شبه‌نظامیان بسیج علیه کارگران، به عذاب وجدان دچار نخواهد شد و در گذشته، به ویژه علیه جنبش سبز و اعتراض‌های ضدنظام در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۶ نیز از این نیروها استفاده کرده است. در سرکوبی تظاهرات سال ۱۳۹۸ بیش از یک‌هزار نفر دستگیر شدند.

مفسر سیاست خارجی خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد کارگران، با الهام از اعتراض‌های زنان، بر هر گونه ترس از سرکوب مجدد اعتصاب خود، فائق آمده‌اند و اقدام صنفی آنها ممکن است به دیگر گروه‌ها نیز الهام بخشد که به آنها بپیوندند. اتحادیه‌های صنفی فرهنگیان، برآشفته از سرکوب خشونت‌بار دانش‌آموزان در مدارس، همبستگی خود را نشان داده‌اند.

نویسنده بابی قوش، سردبیر سابق هندوستان تایمز، در تفسیر خود برای خبرگزاری بلومبرگ، می‌نویسد بدون شک، خون بیشتری ریخته خواهد شد، اما آیت‌الله خامنه‌ای ممکن است به این نتیجه برسد که خونریزی بیشتر برای خاموش کردن قیام، کافی نخواهد بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.