اعتراضات ایران؛ قوه قضائیه یک معترض را بابت «آتش زدن سطل زباله» به محاربه متهم کرد

دوشنبه, 16ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

متهمان

بی بی سی فارسی

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران فردی از معترضان را بابت آنچه آتش زدن سطل زباله و لاستیک خواند، به «محاربه» متهم کرده و در دادگاه انقلاب تهران در حال محاکمه وی است.

این متهم سهند نورمحمدزاده نام دارد و در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی در حال محاکمه است.

به گزارش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه، نماینده دادستان آقای نورمحمدزاده را به «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی» متهم کرده است.

در صورتی که دادگاه فردی را به اتهام محاربه محکوم کند، مجازات وی می تواند تا حد اعدام باشد.

خبرگزاری میزان نام و تصویر رئیس دادگاه را منتشر نکرده است.

آقای نورمحمدزاده اتهامات وارده را رد کرده و گفته تجمع اعتراضی در برابر محل کسب او در یکی از خیابان های تهران رخ داده و او قصد «اغتشاش» در برابر محل کار خود را نداشته است.

نماینده دادستان که فردی با نام مجتهدی، گزارش شده گفته «در پی اقدامات صورت گرفته از سوی سهند نورمحمد زاده بزرگراه آیت الله اشرفی اصفهانی (در تهران) برای مدتی مسدود شده و عبور و مرور خودروها با اخلال مواجه شده است».

نماینده دادستان گفته «متهم نورمحمدزاده با کندن نرده‌های بزرگراه، آتش زدن سطل زباله و لاستیک موجبات انسداد بزرگراه را فراهم کرده».

خبرگزاری میزان می گوید قاضی به متهم گفته «خودت در تصاویری که پخش شد دیدی که سطل زباله را آتش زدی» اما به غیر از متهم که این اتهام را رد کرده وکیل وی هم گفته « همانطور که در تصاویر مشاهده کردیم هیچ تصویری مبنی بر این که موکل بنده اقدام به آتش زدن سطل زباله کند یا اینکه نرده‌ای را از جای خود کنده باشد، وجود نداشت.»

وکیل آقای نورمحمدزاده گفته «آتش زدن سطل زباله که نماینده دادستان از آن به عنوان فعل مجرمانه یاد کرد در فیلم مشاهده نشد و موکل بنده نیز این موضوع را رد می کند، او فقط یک حلقه لاستیک را آتش زد که لاستیک نیز از اموال عمومی به حساب نمی‌آید.»

رئیس قوه قضائیه از امکان صدور حکم «قصاص» علیه برخی از معترضان دستگیر شده گفت

محسنی اژه ای از احتمال صدور حکم قصاص درباره برخی از معترضان دستگیر شده گفته است

محسنی اژه ای از احتمال صدور حکم قصاص درباره برخی از معترضان دستگیر شده گفته است

 

این پرونده دو متهم دیگر هم به نام های بهداد اسکندرنژاد و علی هوشمندی دارد.

مقام های جمهوری اسلامی ایران اصرار دارند که دادگاه معترضان دستگیر شده سریعتر برگزار شود.

در جریان دیدار سران سه قوه که دو روز پیش بین ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه برگزار شد، هر سه مقام بر برگزاری سریعتر دادگاه ها تاکید کرده بودند.

آقای محسنی اژه ای امروز در جلسه شورای عالی قضایی درباره محاکمه معترضان گفته «کسی که سلاح گرم یا سرد در دست گرفته و از آن استفاده کرده و برای همراهی با دشمن یا به عنوان عامل دشمن، امنیت کشور را به هم زده و در محدوده‌ای خوف ایجاد کرده و در عین حال کسی را هم به قتل رسانده، این فرد را هم می‌توان قصاص کرد و هم عناوین دیگری بر آن صدق می‌کند.»

یک روز قبل از این ۲۲۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از غلامحسین محسنی اژه‌ای، خواسته بودند تا با حکم اعدام برخی از معترضان دستگیرشده، موافقت کرد.

در این بیانیه شهروندان معترض ایران به اعضای دولت اسلامی موسوم به داعش تشبیه شدند که «با سلاح‌های سرد و گرم به جان و مال مردم تعرض» می‌کنند.

مقام های جمهوری اسلامی ایران اعتراضات را به رسمیت نمی شناسند و از شهروندان معترض با عنوان «اغتشاشگر» یاد می‌کنند.

اعتراضات که حدود ۵۰ روز قبل در اعتراض به مرگ مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله در زمان بازداشت در گشت ارشاد آغاز شد، اینک وارد هشتمین هفته خود شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.