بیانیه فرهنگیان سقز در اعتراض به همکاری مدیریت آموزش و پرورش با نیروهای امنیتی

سه شنبه, 17ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

تصویری آرشیوی از نیروهای امنیتی ایران در استان کردستان

تصویری از نیروهای امنیتی ایران در استان کردستان

معلمان و فرهنگیان سقز با انتشار بیانیه‌ای به همکاری‌های مدیران آموزش و پرورش این شهر با «عوامل سرکوب و نهادهای امنیتی و نظامی» جمهوری اسلامی، در برخورد با معلمان، ورود یگان ویژه به مدارس برای ضرب و شتم دانش‌آموزان و تبدیل دست‌کم سه مدرسه به پایگاه نیروهای نظامی، اعتراض کردند.

در بیانیه معلمان و فرهنگیان شهر سقز آمده که مسئولان آموزش و پرورش این شهر «در راستای اقدامات سرکوبگرانە حاکمیت در جریان انقلاب ژینا» علاوه بر کسر حقوق شمار کثیری از معلمان به خاطر شرکت در تحصن و اعتصاب سراسری هفتەهای اخیر فرهنگیان، دست‌کم پرونده ۸ معلم سقزی را بە هیات تخلفات آموزش و پرورش استان کردستان ارسال کرده‌اند.

شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، و خاستگاه اعتراضاتی است که در پی جان باختن او حین بازداشت توسط گشت ارشاد و خاکسپاریش از روز شنبه ۲۶ شهریور ماه آغاز شد و به سرعت با گسترش به دیگر شهرهای ایران به گسترده‌ترین اعتراضات سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد.

معلمان و فرهنگیان سقز و بسیاری از شهرهای ایران در هشت هفته سپری شده از اعتراضات سراسری، با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان کشور چند دور تحصن و اعتصاب برگزار کرده‌اند.

در بیانیه روز دوشنبه ۱۶ آبان معلمان و فرهنگیان سقز، تاکید شده است که طی یک ماە اخیر، تعدادی از معلمان بە «ستاد خبری اداره اطلاعات» و نیز شماری دیگر از معلمان سقز از سوی مسئول حراست آموزش و پرورش احضار شده و مورد بازجویی قرارگرفتەاند.

معلمان و فرهنگیان سقز در بیانیه خود تاکید کردند که مدیریت آموزش و پرورش این شهر «علاوە بر همکاری وقیحانە با نهادهای سرکوب، طی ۵۰ روز گذشتە در اسکان نیروها و تجهیزات نظامی در مدارس و فضاهای آموزشی، از جملە در مدارس معراج، شهدای غزە و نیایش» با این نیروها همکاری داشته است.

در این بیانیه همچنین آمده است که مقام‌ها و مدیران آموزش و پرورش سقز زمینه‌ساز «ورود یگان ویژە و لباس شخصی‌های اطلاعات بە مدارس جهت برخورد با دانش‌آموزان» بوده‌اند و این اقدام‌شان «منجر بە ضرب و شتم و ربودن تعدادی از دانش‌آموزان و زخمی شدن چند نفر از معلمان» شدە است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.