ادامه خیزش فراگیر ایران؛ هه‌نگاو: تاکنون در کردستان ۶۱ معترض کشته و ۵ هزار نفر زخمی شده‌اند

سه شنبه, 17ام آبان, 1401
اندازه قلم متن
در طول روز گذشته و نیز در شامگاه دوشنبه ۱۶ آبان اعتراض‌های فراگیر در تهران و چند شهر دیگر ایران ادامه یافت و در سنندج و مریوان مأموران به سوی شهروندان معترض آتش گشودند.

از سوی دیگر پایگاه حقوق بشری هه‌نگاو کردستان نوشت که در طول ۵۰ روز خیزش سراسری تنها در شهرهای استان کردستان ایران تاکنون ۶۱ شهروند معترض کشته و بیش از ۵ هزار نفر زخمی شده‌اند.

روز دوشنبه درگیری‌ها در مریوان شدیدتر بود، زیرا گروهی از شهروندان در اعتراض به کشته شدن نسرین قادری، دانشجوی مریوانی که در جریان اعتراضات در تهران جان‌ باخت، به خیابان آمده و شعارهای ضدحکومتی دادند. بازاریان و کسبه شهر مریوان نیز در اعتراض به این رویداد و نیز در واکنش به سرکوب فراگیر حکومتی، روز دوشنبه هم دست به اعتصاب زده و مغازه‌های خود را باز نکردند.

نسرین قادری، دانشجوی دکترای دانشگاه علامه تهران، سه روز پیش بر اثر ضرباتی که مأموران در جریان تجمعات به جمجمه‌اش وارد کردند، جانش را از دست داد. اما جمهوری اسلامی در روایت خود از این رویداد، مسمومیت و پیشینه بیماری قلبی را علت فوت نامبرده ذکر کرد.

در سیاهکل، مأموران به سوی افرادی که برای شرکت در مراسم یکی از جان‌باختگان به نام عرفان زمانی تجمع کرده بودند، تیراندازی کرده و گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

عرفان زمانی هم چهار روز پیش در جریان اعتراضات در لاهیجان با تیر مستقیم مأموران کشته شد.

تصاویری از افرادی که در جریان اعتراضات با گلوله‌های ساچمه‌ای مأموران زخمی شده‌اند در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده است.

شامگاه دوشنبه در نقاط مختلفی از تهران نیز فضای متشنج و امنیتی برقرار بود و گروهی از نیروهای سرکوبگر حکومتی سوار بر اسب در میدان صادقیه مستقر شدند. در شهرک اکباتان نیز مطابق معمول شب‌های گذشته صدای شعار دادن مردم از پنجره خانه‌ها به گوش می‌رسید.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.