اعتراضات در ایران؛ تشییع پرشکوه پیکر مام‌ قادری در مهاباد

پنجشنبه, 19ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

تصویری از اعتراض‌های ضدحکومتی جاری در ایران (عکس از آرشیو)

اعتراضات در شهرهای مختلف ایران، شامگاه گذشته نیز ادامه یافت. در مهاباد، شمار زیادی از مردم این شهر برای استقبال از پیکر فایق مام قادری و تشییع و خاکسپاری آن به خیابان‌ آمدند و شعارهای ضدحکومتی سردادند.

شامگاه چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه (۹ نوامبر) نیز در شهرهای مختلفی در ایران، اعتراض‌های ضدحکومتی همچنان ادامه یافت. 

بر اساس تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، در تهران، معترضان در محله پیامبر با شعارهایی همچون “چهلم چابهاره، هم‌وطنم بیداره” و ”مرگ بر دیکتاتور” به خیابان‌ها آمدند.

ویدئوهایی از تجمع‌های اعتراضی مردم در مناطق شهرزیبا، صادقیه و هفت حوض تهران نیز منتشر شده است که در آن، معترضان شعارهایی همچون  “توپ تانک مسلسل، زیر عبای رهبر” و ”هر یک نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه” سردادند.

برخی از سرنشینان خودروها نیز با بوق‌های ممتد، از معترضان حمایت کردند. بسیاری از زنان معترض، بدون حجاب در این تجمع‌ها حضور داشتند.

خیابان انقلاب تهران نیز شامگاه گذشته شاهد تجمع شماری از معترضان بود که در آن، ترانه ”ای ایران ای مرز پرگهر” را به نشانه همبستگی، با یکدیگر همخوانی می‌کردند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که اعتراض‌ها در شهرهایی همچون رشت، اصفهان، مشهد، شهرکرد، اهواز، شیراز و قهدریجان واقع در استان اصفهان تا پاسی از شب همچنان ادامه داشت.

همچنین در کردستان نیز شهرهای مختلف این استان همچون سنندج، سقز و بانه شاهد اعتراض‌های پراکنده تا نیمه‌های شب بود.

در برخی از شهرها همچون تهران و شیراز نیز شماری از شهروندان، از منازل خود شعارهای ضدحکومتی سردادند.

استقبال پرشکوه معترضان از پیکر فایق مام قادری

شامگاه گذشته، چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه، پیکر فایق مام قادری به خانواده‌اش در مهاباد تحویل داده شد.

جمعیت زیادی برای استقبال شبانه از پیکر فایق مام قادری و تشییع و خاکسپاری آن با شعارهایی همچون ”شهید نمی‌میرد” و ”مهاباد، زاهدان، تسلیت، تسلیت” به خیابان‌ها آمدند. شماری از شهروندان مهابادی نیز همزمان در مقابل منزل این جان‌باخته اعتراضات دست به تجمع زدند.

مطالب بیشتر در زمینه اعتراضات مردمی سال ۱۴۰۱ در ایران را اینجا بخوانید

آنگونه که منابع حقوق بشری خبر داده‌اند، فایق مام ‌قادری، ۳۵ ساله اهل مهاباد، دارای دو فرزند، روز ۲۳ مهرماه در جریان اعتراضات در این شهر مورد اصابت دست‌کم شش گلوله قرار گرفت و روز چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه بر اثر شدت جراحات در بیمارستانی در ارومیه جان ‌باخت. او ۲۵ روز پایانی زندگی‌اش را بر اثر شدت جراحات وارده در کما به سر می‌برد.

معترضان در این شهر شعارهای ضدحکومتی همچون ”مرگ بر دیکتاتور” سردادند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی پیشتر خانواده مام‌ قادری را تحت فشار قرار داده بودند تا تشییع‌ پیکر این جان‌باخته اعتراضات، بدون حضور مردم برگزار شود.

انتشار تصاویر بدون حجاب دو هنرمند

خزر معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام عکس بی‌حجابی از خود را با هشتگ ”زن، زندگی، آزادی” منتشر کرد. او در این پست همچنین قسمتی از شعر ”وطن وطن” سروده سیاوش کسرایی را به اشتراک گذاشت: «سپاه عشق در پی است. شرار و شور کارساز با وی است. دریچه‌های قلب باز کن. سرود شب‌شکاف آن ز چار سوی این جهان کنون به گوش می‌رسد.»

مینا اکبری، کارگردان هم در صفحه اینستاگرام‌اش، با انتشار تصویری بدون حجاب از خود با شعار ”زن، زندگی، آزادی” از اقدام ترانه علیدوستی در انتشار تصویر بدون حجاب، حمایت کرد و نوشت: «ترانه علیدوستی بین سینما و مردم، مردم را انتخاب کرد تا سهم خودش را ادا کند. من هم به سهم خودم و در همراهی با او فریاد مردمان آزاده سرزمینم را تکرار می‌کنم: زن، زندگی، آزادی.»

دیروز، چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه، ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، تصویری فاقد روسری از خود در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. در این عکس، علیدوستی صفحه‌ای با شعار “ژن، ژئان، آزادی” را مقابل خود گرفته است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.