جام جهانی قطر: کارزار “دقیقۀ ۲۲” برای مهسا امینی

جمعه, 20ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

کارزار دقیقۀ ۲۲: از همه دعوت شده که هنگام تماشای بازی‌های جام جهانی قطر نام مهسا امینی را فریاد بزنند © twitter

در شبکه‌های اجتماعی از همۀ تماشاگران بازی‌های جام جهانی فوتبال دعوت شده تا در بیست و دومین دقیقۀ هر مسابقه، نام مهسا امینی را فریاد بزنند.

کارزاری که در شبکه‌های اجتماعی با نشانۀ #SayHerName22 به راه افتاده، پیشنهاد می‌کند که نه تنها در بازی‌های تیم ملی ایران، بلکه در تمامی مسابقات جام جهانی، نام مهسا امینی طنین‌افکن شود.

یکی از کاربران توئیتر می‌نویسد: “به زمانی فکر کنیم که صدا وسیما مجبور میشه دقیقۀ ۲۲ همه بازیهای دنیا رو سانسور کند”…

همچنین در توئیتر آمده است که حتی اگر برای تماشای بازی‌ها به “دورهمی‌های عمومی یا میادین می‌روید می‌توانید صدای مردم ایران باشید: مهسا فقط ۲۲ سال داشت”.

نگین شیرآقایی، خبرنگار و فعال سیاسی که ظاهراً مبتکر این کارزار است در توئیتر می‌نویسد: “نام ژینا اسم رمز ماست و ۲۲ کد پیروزی ما: روز تولد #مهسا_امینی و سن‌اش… به یاد ژینا مسابقه‌های فوتبال را به صحنه حضور انقلابی تبدیل می‌کنیم. دقیقه ۲۲ هر مسابقه نامش را فریاد می‌زنیم”… 

البته روز تولد مهسا امینی در ویکیپدیا ۳٠ شهریور ذکر شده است. اما همین منبع می‌نویسد که او در روز ۲۲ شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت شد.

مسئولان ورزشی جمهوری اسلامی قبلاً گفته بودند که مسابقات جام جهانی به طور مستقیم در بعضی سینماها و سایر اماکن عمومی پخش خواهد شد. اما این موضوع هنوز قطعی نیست. چند روز قبل خبرگزاری ایسنا نوشته بود: “پخش مسابقات تیم ملی ایران در سینماها با اما و اگرها و تردیدهایی در فضای رسانه ای همراه شده”…

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از ایجاد “جزیره فوتبالی” در پایتخت خبر داده و گفته است که این جزیره‌ها طی بازی‌های قطر در دو میدان هفت تیر و امام خمینی به راه خواهد افتاد. اما به نظر نمی‌رسد که شهرداری تهران خطر پخش مستقیم بازی‌ها را در این دو میدان بزرگ بپذیرد. از اظهارات رضا صیادی چنین برمی‌آید که شهرداری به برگزاری تبلیغات اکتفا خواهد کرد. او از یک کمپین به نام “همه هوادار ایران” سخن گفته و توضیح داده است که “قرار است ۸۰ درصد سازه‌های تبلیغاتی به این مسابقات و هواداری از تیم ملی فوتبال کشورمان اختصاص پیدا کند”.

آخرین بازی دوستانۀ تیم ملی قبل از عزیمت به قطر با نیکاراگوئه انجام شد. به نوشتۀ رسانه‌های ایرانی در آغاز این بازی “سر‌های اکثر ملی‌پوشان هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی پایین بود و تنها مهدی ترابی و وحید امیری در حال خواندن سرود بودند. صدا و سیما نیز در اقدامی از پیش‌تعیین شده مراسم سرود ملی را پخش نکرد”…

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.