تداوم فشارهای جهانی بر جمهوری اسلامی در ارتباط با سرکوب خونین خیزش سراسری

جمعه, 20ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

در ادامه فشارهای بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خونین خیزش سراسری مردم ایران، یک مقام وزارت خارجه استرالیا از احضار چند باره کاردار تهران خبر داد و مقامات سایر کشورها نیز در محکومیت اقدامات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی موضع‌گیری کردند.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، یک مقام ارشد وزارت خارجه استرالیا گفته کاردار سفارت جمهوری اسلامی را برای ابراز نگرانی به «شدید‌الحن‌ترین» شکل ممکن، درباره سرکوب اعتراضات ایران سه بار احضار کرده است.

طبق این گزارش‌ها، یک مقام وزارت خارجه استرالیا هم با کار‌دار جمهوری اسلامی درباره تهدید علیه ایرانیان استرالیا صحبت کرده است.

پنى وانگ، وزیر خارجه استرالیا، نیز بار دیگر اعلام کرد که این کشور «از حق مردم ایران برای تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند و از مقامات ایرانی می‌خواهد که در واکنش به تظاهرات جاری خویشتن‌داری کنند.»

از سوی دیگر، هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، نیز در واکنش به توییت وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره سخنان وزیر خارجه آلمان در همراهی معترضان ایران در توییتی نوشت: «سلاخی جوانان نشانه پختگی و تدبیر نیست، پس واقعا وقت آن رسیده است که پیوندهای قدیمی را قطع کنیم.»

حسین امیرعبداللهیان سخنان وزیر خارجه آلمان را نشانه «عدم پختگی و تدبیر» خوانده و نوشته بود که «تخریب پیوندهای قدیمی پی‌آمدهای بلندمدت دارد.»

در فرانسه نیز، در شانزدهمین مراسم جایزه‌ سالانه لائیسیته در پاریس که با حضور شهردار پاریس، فرانسوا اولاند رییس جمهوری پیشین و وزیران دولت مکرون برگزار شد، مهمانان این جشنواره طی برنامه در مورد شجاعت و مبارزه‌ زنان و مردان ایرانی طی ماه‌های گذشته سخنرانی کردند.

در همین حال، کارزار آنلاین فعالان برای درخواست از ایلان ماسک برای حذف حساب توییتر علی خامنه‌ای به بیش از ۷۵ هزار امضا رسیده است.

در این کارزار به آزار، سرکوب، شکنجه و کشتار مردم توسط جمهوری اسلامی و به رهبری خامنه‌ای اشاره شده است.

در همین حال، یک روز پیش از برگزاری تظاهرات جمعه در سیستان و بلوچستان، عفو بین‌الملل با هشدار نسبت به افزایش تعداد کشته‌شدگان که در میان آنها کودکان نیز حضور دارند، از جامعه بین‌المللی خواست برای جلوگیری از کشتار بیشتر معترضان در این استان اقدام فوری کند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نوشت نیروهای امنیتی در سرکوب مرگبار تظاهرات مسالمت‌آمیز بعد از نماز جمعه در شهر خاش سیستان و بلوچستان در ۱۳ آبان حداقل ۱۸ معترض، رهگذر و نمازگزار از جمله دو کودک را کشته و ده‌ها نفر را مجروح کردند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.