ادامه اعتراضات گسترده در پنجاه‌ و‌ ششمین روز خیزش سراسری مردم ایران

شنبه, 21ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

معترضان در روز و شامگاه جمعه در استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، تهران، بوشهر، کردستان و… به خیابان آمدند

خیزش سراسری مردم ایران، جمعه شب بیستم آبان، در شهرهای مختلف ادامه یافت. شب‌های تهران پس از ۵۶ روز کماکان با اعتراض‌های سراسری مردم همراه است. مردم در محله نازی‌آباد تهران بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. ویدیوهایی از خیابان ولیعصر تهران منتشر شد که نشان می‌داد یک دختر معترض در میانه خیابان بدون حجاب اجباری و با دامن، در حالی که دستش را به نشانه پیروزی بالا گرفته است، قدم می‌زند.

ویدیوهایی از تجمع اعتراضی مردم  در محله‌های سرسبز و دردشت نیز منتشر شد که در آن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده می‌شد.

مردم معترض سنندج نیز به خیابان آمدند و با روشن کردن آتش، برخی از خیابان‌های این شهر را بستند. بر اساس خبرهای منتشر شده از سنندج، معترضان بخشی از کمربندی آبیدر این شهر را مسدود کردند. در کمربندی آبیدر، کمربندی ۲۵ و برخی از محلات دیگر در این شهر تجمع‌های اعتراضی مردم شکل گرفت. معترضان در این تجمع‌ها شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که علاوه بر سنندج، شهر سقز نیز بار دیگر شاهد اعتراض‌های خیابانی بوده است. در کرمانشاه نیز تجمع‌های پراکنده‌ای شکل گرفت و دختران در حرکتی اعتراضی حجاب از سر برداشتند.

معترضان در شهر سردشت نیز به دنبال کشته شدن یک جوان با شلیک گلوله ماموران امنیتی، دست به تجمع اعتراضی زدند. معترضان در شهر سردشت از توابع آذربایجان غربی، شامگاه جمعه ۲۰ آبان ماه به دنبال کشته شدن «هیمن حمزه»، یکی از جوانان روستای بیوران، با حضور گسترده تجمع اعتراضی برگزار کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. نیروهای امنیتی به سرکوب خشونت‌بار معترضان اقدام کردند و در مقابله با آن، معترضان پایگاه بسیج روستای بیوران را به آتش کشیدند. در جریان این درگیری‌ها، یک خودروی نیروهای نظامی نیز به آتش کشیده شد و سوخت.

تصاویر ویدیویی از شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی، نشان می‌دهد که معترضان جمعه شب در چند منطقه با روشن کردن آتش تعدادی از خیابان‌ها را مسدود کردند. معترضان در جریان اعتراض‌های شبانه در مهاباد، شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

بوکان، دیگر شهر کردنشین آذربایجان غربی نیز جمعه شب صحنه اعتراض‌های مردمی بود و شماری از معترضان با برپا کردن آتش، به بستن برخی از خیابان‌ها اقدام کردند.

معترضان در شهر بوشهر نیز با شعار «بوشهری باغیرت، حمایت، حمایت» به خیابان‌ها آمدند. معترضان به جاده ساحلی بوشهر رفتند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. در این اعتراض‌ها، نیروهای امنیتی با معترضان برخورد خشونت‌آمیز کردند. در ویدیویی که از این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ برخی معترضان در پاسخ به سرکوب مردم از سوی بسیج، به پایگاه بسیج امام رضا در صلح‌آباد، نارنجک دست‌ساز پرتاب کردند.

همچنین ویدیویی از موتورسواری اعتراضی چهار دختر بدون حجاب اجباری در شهر اهواز نیز منتشر شد. موتورسواری دختران سال‌هاست که در ایران ممنوع است و طی روزهای گذشته اعلام شده بود که دختران حق استفاده از موتورهای برقی را نیز ندارند. در شهر قم نیز ویدیویی منتشر شد که بر اساس آن چند نفر از معترضان این شهر برچسب‌هایی به عبای چند روحانی چسباندند که روی آن‌ها «تحت تعقیب» و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» نوشته شده بود.

معترضان در سبزوار نیز میدان مادر این شهر را به صورت نمادین به رنگ قرمز درآوردند. همچنین ویدیویی از این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد فردی که می‌گویند میرعلم سیدی، رئیس دادگستری شهر سبزوار است مورد حمله معترضان قرار می‌گیرد و از محل تجمع اعتراضی مردم فرار می‌کند. اطلاعاتی از زمان وقوع این اتفاق در دست نیست.

روز جمعه بیستم آبان مانند جمعه‌های یک ماه اخیر، در بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان ازجمله، زاهدان، راسک، خاش، چابهار و ایرانشهر تجمع‌های اعتراضی برگزار شد و معترضان علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. در پی اعتراض‌های ظهر جمعه و پس از برگزاری نماز جمعه اهل سنت، دو جوان ۲۰ و ۲۵ ساله هم‌زمان با اعتراض‌های گسترده ضد حکومتی در زاهدان و در اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند. به گزارش حال‌وش، این دو جوان بلوچ روز جمعه بیستم آبان در حالی که با موتورسیکلت در حرکت بودند، در ورودی شهر زاهدان با تیراندازی مستقیم و بدون هشدار قبلی نیروهای امنیتی کشته شدند.

حال‌وش، وب‌سایت خبری سیستان و بلوچستان، هویت این دو جوان کشته شده را «امید آلاده»، ۲۵ ساله و «اسماعیل جریزهی»، ۲۰ ساله اعلام کرد و افزود که هر دوی آن‌ها ساکن منطق جام جم زاهدان بوده‌اند. بنابراین گزارش، امید و اسماعیل، روز جمعه ۲۰ آبان، حوالی ساعت ۲ بعدازظهر از منطقه منزل آب در نزدیکی ورودی شهر زاهدان با موتورسیکلت در حرکت بودند که هدف رگبار مستقیم و بدون هشدار قبلی نیروهای نظامی و لباس شخصی قرار گرفتند و کشته شدند.

کمپین فعالان بلوچ گزارش داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ده‌ها نفر را در شهرستان ایرانشهر سیستان و بلوچستان بازداشت کرده‌اند. این نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشر، نام چهار تن از بازداشت‌شدگان را اعلام کرده است. بنابر اعلام کانال اطلاع‌رسانی رصد بلوچستان، دست‌کم ۵۶ تن از شهروندان شهرستان ایرانشهر، ازجمله چندین کودک بازداشت و به مکان‌های نامعلوم منتقل شدند. بنابراین گزارش، خانواده شهروندان بازداشتی شامگاه جمعه در مقابل اداره نظارت و اماکن ایرانشهر دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.

همچنین در ادامه چهلم‌های اعتراضی و با وجود تشدید برخوردهای امنیتی با خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش سراسری، روز جمعه چهلم احسان خان‌محمدی و امیرمهدی فرج‌پور در بهشت‌زهرای تهران و چهلم کامران شهبازی در بهشت سکینه کرج برگزار شد و جمعی از مردم در این مراسم‌ها شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند.

از: ایندیپندنت 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.