رئیس شورای شهر تهران: توده گاز متان مال یک کشور دیگر است

سه شنبه, 24ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

شهردار تهران: «همه‌چیز ناسا دروغ است؛ این موضوع هم دروغی دیگر است»ـ عکس از اقتصاد آنلاین

شهردار تهران نیز گفته بود گزارش ناسا درباره وجود گاز متان در آسمان تهران «دروغ» است

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، وجود توده گاز متان در آسمان جنوب پایتخت را انکار کرد و مدعی شد تصویری که اداره کل ملی هوانوردی و فضایی ایالات‌متحده آمریکا (ناسا) منتشر کرده، مال یک کشور دیگر است.

چمران، روز سه‌شنبه ۲۴ آبان، در جلسه شورای شهر، ضمن تکذیب وجود توده متان در جنوب تهران، ابراز امیدواری کرد که شهرداری به جای رنگ کردن جدول وسط خیابان‌‌ها، در زمینه آلودگی هوا اقدام‌های موثری انجام دهد.

پیش‌تر پرویز سروری، دیگر عضو شورای شهر، نیز به گزارش ناسا درباره وجود گاز متان در جنوب تهران واکنش نشان داده و گفته بود به رسانه‌ای که این گزارش را منتشر کرده‌، «مشکوک» است؛ زیرا به گفته او این خبر ممکن است سیاسی باشد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، هم روز ۱۸ آبان، با طرح این ادعا که گزارش ناسا «اعتبار» ندارد، گفت: «همه‌چیز ناسا دروغ است؛ این موضوع هم دروغی دیگر است.»

مقام‌های شهری تهران در حالی با ادعای «سیاسی» و «دروغ» بودن گزارش ناسا، از پذیرش مسئولیت در قبال یک معضل بزرگ زیست‌ محیطی در پایتخت ایران طفره می‌روند که وجود این گاز سمی برای سلامتی و محیط زیست عوارض خطرناکی دارد. ضمن اینکه مراکز علمی و دانشگاهی داخلی هم وجود گاز متان در تهران را تایید کرده‌اند.

محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۲۲ آبان، به خبرگزاری ایلنا گفت که با توجه به منبعی که در جنوب شهر تهران وجود دارد (مجتمع دفع زباله آرادکوه)، به لحاظ منطقی این امکان وجود دارد که گازهای گلخانه‌ای از جمله متان به‌ میزانی قابل‌اعتنا و جدی، در آن منطقه وجود داشته باشد.

محققان ناسا ظرف پنج ماه گذشته و به دنبال نصب طیف‌سنج تصویربرداری با قابلیت تشخیص گاز‌های گلخانه‌ای از جمله متان و دی‌اکسید کربن در ایستگاه فضایی بین‌المللی، موفق شدند ۵۰ ابر ساطع‌کننده متان در چند نقطه جهان را شناسایی کنند. گزارش جدید محققان ناسا حاکی از آن است که یکی از این کانون‌ها در تهران قرار دارد و ابری به طول تقریبا پنج کیلومتر جنوب تهران (محل مجتمع آرادکوه) را فرا گرفته است. این ابر هر ساعت حدود هشت هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گاز متان به هوا می‌فرستد.

اندکی پس از انتشار این گزارش، مسئولان شهرداری تهران، طبق رویه همیشگی مسئولان جمهوری اسلامی، گزینه تکذیب را برگزیدند و حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران، گفت: «اگر دپو زباله عامل ایجاد ابر متان بود باید در طول ۶۰ سال گذشته هم دیده می‌شد؛ در حالی‌ که تراکم این گاز همیشه زیر پنج درصد بوده است و در این میزان تراکم ابری ایجاد نمی‌شود.»

متان یکی از اصلی‌ترین گازهایی است که پدیده گرمایش زمین را سرعت می‌دهد. محققان تاکید کرده‌اند که کاهش تولید متان می‌تواند تا حد زیادی زمین را از خطرات ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی نجات دهد.

در پی انتشار گزارش ناسا، مبنی بر وجود ابری از گاز متان بر فراز مرکز دفع زباله آرادکوه در تهران، پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست، گفت: «مراکز قدیمی دفن زباله قطعا قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد.»

مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه در کهریزک اصلی‌ترین محل دفن زباله در تهران است و گفته می‌شود ارتفاع برخی کوه‌ زباله‌ها در آن به ۶۰ متر نیز می‌رسد. درباره اینکه روزانه چه میزان زباله به این مرکز منتقل می‌شود آمار دقیقی وجود ندارد. هرچند پیش‌تر گزارش‌هایی درباره انتقال روزانه حدود هشت هزار تن زباله به این سایت منتشر شده بود.

با وجود اینکه کارشناسان بر ضرورت انتقال این مجتمع به مکانی دیگر تاکید کرده‌اند، شهرداری تهران تاکنون برای مکان‌یابی و احداث مجتمعی جدید با لوله‌گذاری‌هایی برای خروج گاز متان و استحصال انرژی از آن‌ها، اقدام موثری انجام نداده است.

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.