لزوم مردمی‌سازی فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی

چهارشنبه, 25ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر مردمی‌سازی فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی تاکید کرد و گفت: پشتیبانی‌های قانونی، ساختاری، مالی و همکاری دستگاه‌های مختلف برای تحقق این امر بسیار مهم و ضروری است.

به گزارش ایسنا وحید جعفریان سه شنبه در هفتمین جلسه کمیته کارشناسی کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی ضمن ارائه گزارش از عملکرد دبیرخانه، اقدامات انجام شده در راستای مصوبات نشست قبلی کمیته کارشناسی و کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی را تشریح کرد.

وی همچنین برنامه‌ریزی جهت برگزاری جلسات دوجانبه با دستگاه‌های مرتبط با هدف دریافت سیاست‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای مقابله با تخریب سرزمین و بیابان‌زایی را کاری ضروری و لازم خواند و افزود: تبیین و اولویت‌بندی موضوعات محوری مرتبط با تخریب سرزمین از جمله مدیریت منابع آب، خشکسالی، طوفان‌های ماسه و گردوغبار و تغییر کاربری باید در دستور کار کارگروه و تمرکز کمیته کارشناسی قرار گیرد.

جعفریان ضمن اشاره به مصوبات سومین نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در هفته نخست این ماه برگزار شد، به موضوع ارتقای آگاهی و تنویر افکار عمومی در خصوص آسیب ها و پیامدهای ناشی از بیابان‌زایی و تخریب سرزمین پرداخت و ایجاد انسجام و هماهنگی برای بهره‌برداری موثر از ظرفیت رسانه ها و صدا و سیما را بسیار ضروری دانست.

در ادامه احد وظیفه – رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی – ضمن معرفی فعالیت‌ها و طرح‌ها محوری به تشریح ارتباط بیابان‌زایی و خشکسالی پرداخت و با تأکید بر ماهیت چندوجهی بیابان‌زایی و تخریب سرزمین، لزوم توجه به سیستم‌های پیش‌آگاهی، کاهش آسیب‌پذیری و مدیریت سازگاری و پرداختن به دلایل تخریب سرزمین را از موضوعات مهم در ارائه گزارش سیاست‌ها و برنامه‌های مقابله با تخریب سرزمین ذکر کرد.

دکتر زارع – استاد دانشگاه و عضو کمیته علوم و فناوری کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی – عملکرد سیاست‌ها و برنامه‌های کمیته علوم و فناوری را تشریح کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی این استاد دانشگاه شناسایی، ارزیابی و مستندسازی تجارب موفق مقابله با بیابان‌زایی و برنامه‌ریزی جهت برگزاری کنفرانس معرفی تجارب موفق ملی و بین‌المللی را از جمله برنامه‌های کمیته علوم و فناوری در سال جاری اعلام کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.