۲۱هزار طلبه “بدون استخدام” در آموزش و پرورش ایران

پنجشنبه, 3ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

صحنه‌ای از اعتراضات دختران دانش‌آموز در جنبش اعتراضی ۱۴۰۱

حمید نیکزاد با اشاره به حضور هزاران طلبه “بدون استخدام” در آموزش و پرورش با توجه به اعتراضات جاری می‌گوید، طلاب باید با شناختن سبک زندگی جوانان و نزدیک شدن به آنان با نفوذ “دشمن” در مدارس مقابله کنند.

در شرایطی که بخش کثیری از معترضان خیزش سراسری سال ۱۴۰۱ را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش بر ضرورت حضور هر چه بیش‌تر طلاب در مدارس تأکید می‌کند تا دانش‌آموزان “فریب دشمن” را نخورند.

حمید نیکزاد در سخنانی که روز چهارشنبه ۲ آذر (۲۳ نوامبر) در همایش فرهنگیان ادا کرد گفت که امروز در راستای تأکید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی “۲۱هزار طلبه بدون هیچ رابطه استخدامی به صورت جهادی” در آموزش و پرورش حضور دارند.

او که این موضوع را “ظرفیت” تلقی کرده ادامه می‌دهد: «در دوره جدید شرایط برای حضور طلبه‌ها، روحانیون و افرادی که به صورت جهادی در آموزش و پرورش حضور پیدا کرده‌اند، فراهم‌تر شده و باید از این ظرفیت استفاده بهینه کرد.»

نیکزاد با اشاره به این که اکنون در این بزرگ‌ترین نهاد فرهنگی کشور بستر “اثرگذاری و کنشگری طلاب و روحانیون” فراهم آمده گوشزد می‌کند که طلاب باید به دنبال علم‌آموزی بروند چرا که لازمه پاسخ به سئوالات و شبهات “به‌‌روز بودن اطلاعات علمی از دنیای پیرامون خود و دیگران” است.

او دو روز پیش هم از ورود ۳هزار طلبه به مدارس به عنوان معلم در نقاط حاشیه‌ای و مناطق کم‌برخوردار خبر داده و مشکل را “ضعف در سواد دینی دانش‌آموزان” دانسته بود.

نیکزاد گفته بود: «ضعف در سواد دینی و اعتقادی به حدی رسیده است که حتی برخی دانش‌آموزان در ابتدائیات و ضروریات دین سوال و ابهام اساسی دارند.»

مدارس صحن ورود طلبه و طلبه‌سرباز

ورود طلاب به عرصه آموزش و پرورش از مهم‌ترین برنامه‌‌های جمهوری اسلامی برای تسلط بر مدارس و کنترل آن است. این برنامه شامل گسیل هزاران طلبه به مدارس، بازنگری در کتاب‌های درسی، افزایش سهم طلبه‌ها در تدریس به جای معلمان و حتی راه‌اندازی پیش‌دبستانی زیر نظر حوزه می‌شود.

حمید نیکزاد با اشاره به این که “طلاب در رقابت با غیرطلبه‌ها در آزمون و مصاحبه جذب می‌شوند” از به‌کارگیری طلاب وظیفه در آموزش و پرورش به عنوان سرباز‌معلم سخن گفته است.

ورود طلبه‌سربازها به مدارس با حمایت نهادهای مختلف جمهوری اسلامی روبروست. وزارت آموزش و پرورش در خردادماه سال ۱۴۰۰ تأکید کرد که طلاب همچون “سنوات گذشته” می‌توانند سربازی خود را در مدارس استان‌های کشور بگذرانند.

ورود طلاب در رویارویی با “جنگ ترکیبی”

حمید نیکزاد با اشاره به خیزش اعتراضی جاری که خامنه‌ای آن را “جنگ ترکیبی دشمن” علیه جمهوری اسلامی نامیده تأکید کرد که طلاب باید سبک زندگی نسل جدید را بشناسند تا بتوانند آموزه‌های قرآن و اهل بیت را راحت‌تر در میان این نسل ترویج کنند.

به گمان او، “دشمن از انیمیشن، فیلم و بازی‌های مختلف” برای نفوذ در نسل جدید استفاده می‌کند و “طلاب باید “در جنگ ترکیبی نرم دشمن این بازی‌ها” را خوب بشناسند.

جامعه‌شناسان مجموعه‌ای از علل را عامل خیزش سراسری جاری و طغیان نسل جوان تلقی می‌کنند.

به باور آنان، سال‌ها طرد و تنبیه دگراندیشان و توصیه‌های آنان برای داشتن جامعه‌ای سالم و شاد، عدم به رسمیت شناختن نیازهای اساسی کودکان و نوجوانان، مشکلات اقتصادی و اجتماعی عدیده، اختلاف شدید میان سبک زندگی دیکته‌شده حاکمیت و دنیای آزاد و نداشتن امید به آینده از دلایلی است که جوانان را به خیابان‌ها کشانده است.

دو ماه اعتراض بی‌وقفه باعث شده که حتی تحلیل‌گران نزدیک به نظام نیز به صرافت افتاده و هر از گاه لب به انتقاد بگشایند. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که جمهوری اسلامی علی‌رغم رویارویی مداوم با اعتراضاتی در طیف‌های مختف راه دیگری جز انکار و تکرار شیوه‌های پیشین حکمرانی خود نمی‌شناسد.

بخش بزرگی از خیزش سراسری ۱۴۰۱ را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و تا کنون نه کشتار و نه بازداشت نتوانسته آنان را به سکوت وادارد.

حتی نگاهی گذرا به شعارهای این قشر گواه شکاف عظیمی است که میان حاکمان و نوباوگان افتاده است، کودکان و نوجوانانی که به مدد افزایش آگاهی،‌ حق خود برای انتخاب آزادانه عقیده و سبک زندگی و نیز برخورداری از جامعه‌ای مرفه، آزاد و شاد را حتی در برابر گلوله فریاد می‌زنند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.