مقام ارشد اوکراینی تأیید کرد: «کشته‌شدن مستشاران نظامی ایران» در کریمه

یک مقام‌ ارشد امنیتی اوکراین، کشته شدن شماری از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی که به‌عنوان «مستشار» با نیروهای روسیه همکاری می‌کردند را تایید کرد.

روزنامه گاردین در گزارشی به‌نقل از الکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، نوشت که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی برای کمک به نیروهای روسیه برای به‌کارگیری پهپادهای انتحاری شاهد-۱۳۶ در کریمه حضور دارند، اما به تعداد کشته‌ها اشاره‌ای نکرد.

آقای دانیلوف در پاسخ به پرسش آنا رایسکایا خبرنگار رادیوفردا در این باره در پیامی گفت که نمی‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه دهد، اما تاکید کرد که نظامیان اوکراینی به تابعیت توجه نمی‌کنند و هر شهروند خارجی که به ارتش روسیه بپیوندد و در منطقه اشغال‌شده به نظامیان روس کمک کند، نابود خواهد شد.

در همین حال، ناتالیا گومنیوک سخنگوی ستاد نیروهای مسلح اوکراین در جبهه جنوبی با تأیید خبر حضور مستشاران نظامی ایران در ارتش روسیه‌ گفت که موفق شده‌ایم دو مرکز آموزشی را «منهدم» کنیم.

در ماه اکتبر رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که دست‌کم ۱۰ نفر از نیروهای نظامی ایران در حملات مختلف نیروهای اوکراینی، در منطقه اشغالی کریمه، کشته شده‌اند.

ایران تا چندی پیش ارسال تسلیحات نظامی به روسیه را تکذیب می‌کرد، اما وزیر خارجه جمهوری اسلامی اخیرا به این امر اذعان کرد و گفت که پهپادهای ایرانی پیش از جنگ اوکراین به مسکو تحویل داده شده بودند و تعداد آنها نیز محدود است.

ایوان تیموفیف، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو فردا درباره تاثیر نافرجام ماندن مذاکرات احیای برجام بر عملکرد روسیه ابراز نگرانی کرد.

او گفت: «از اظهارات آمریکا و ایران برمی‌آید که مذاکرات به بن‌بست خورده و برخلاف گذشته، نقش روسیه بیشتر مخرب شده است تا مثبت».

به گفته آقای تیموفیف: «از آغاز تهاجم نظامی در اوکراین، روسیه حتی از اقدامات تهران که پیش‌تر برخی از آنها دست‌کم انتقادهایی از سوی مسکو در پی داشت، اکنون حمایت می‌کند».

این کارشناس مهم‌ترین دلیل این رویکرد روسیه را «وابستگی روزافزون به ایران» عنوان کرد.

وی افزود: «این تنها برای دریافت تسلیحات نظامی نیست. پروپاگاندیست‌های کرملین علناً می‌گویند ایران تحت تحریم و منزوی یار روسیه است، نه ایرانی که رژیم آن تغییر کند و به سوی روابط مثبت با غرب روی آورد».

آقای تیموفیف با تاکید بر این که «نمی‌توان روی کمک روسیه برای احیای برجام حساب باز کرد»، افزود: «حتی نمی‌دانیم واکنش روسیه به تصمیم احتمالی ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی چیست».

بر اساس تحقیقات متعدد صدها فروند پهپاد انتحاری که ایران در اختیار روسیه قرار داده است به اهداف غیرنظامی در اوکراین پرتاب شده؛ موضوعی که مقامات روسیه و ایران هم‌چنان تکذیب می‌کنند.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل