رابعه لجه‌ای، خواهر خدانور درگذشت؛ «صنوبر خانم» در کمتر از دو ماه، داغدار دو فرزند شد

شنبه, 5ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

رابعه لجه‌ای، خواهر خدانور لجه‌ای، از کشته‌شدگان اعتراضات زاهدان که تصویری از شکنجه و بسته شدنش به میله پرچم در ماه‌های قبل با واکنش گسترده افکار عمومی روبه‌رو شد، روز پنج‌شنبه سوم آذر درگذشت. به گزارش برخی منابع محلی، او پس از شنیدن خبر کشته شدن برادرش دچار حمله قلبی شده بود.

رابعه لجه‌ای، خواهر خدانور لجه‌ای (لجعی) که در چند روز گذشته در بیمارستان بستری بود، ۵۳ روز پس از کشته شدن برادرش درگذشت تا مادرشان، «صنوبر خانم»، در کمتر از دو ماه داغدار دو فرزندش شود.

برخی منابع محلی گزارش کرده‌اند وضعیت مادر خدانور بعد از مرگ رابعه، دومین فرزندش، وخیم‌تر شده است.

خدانور لجه‌ای، جوان ۲۷ ساله اهل سیستان و بلوچستان و از اهالی شیرآباد زاهدان بود که نهم مهر و یک روز پس از جمعه خونین زاهدان در جریان اعتراضات این شهر با شلیک نیروهای سرکوبگر زخمی و روز ۱۰ مهر کشته شد.

پس از کشته شدن خدانور، تصویری از او در حالی که به میله پرچم داخل محوطه آگاهی زاهدان بسته شده و لیوان آبی با فاصله از او قرار گرفته است، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

این تصویر مربوط به تیر ماه امسال بود و ماجرایی که یکی از نزدیکان خدانور، آن را این‌طور روایت کرده است: «خدانور را از ساعت دو شب تا هفت صبح بسته بودند به میله پرچم و کتک زدند. خدانور آب خواسته بود و مامور یک لیوان آب آورده بود و با فاصله گذاشته بود تا او آب را ببیند ولی نتواند بردارد.»

این حالت در روزهای بعد تبدیل به یکی از تصاویر نمادین از خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در ایران و جهان شد و هاشم شیرعلی، بازیکن تیم فوتسال فولاد زرند ایرانیان هم در یک بازی لیگ برتر فوتسال، در هر نوبت شادی پس از زدن دو گل، این حالت را بازسازی کرد.

استان سیستان و بلوچستان با ۱۲۶ کشته در جریان خیزش انقلابی مردم ایران، تاکنون بیشترین آمار کشته‌ها را به خود اختصاص داده است.

با وجود سرکوب خونین جمهوری اسلامی در این منطقه اما اعتراضات خیابانی در زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

تجمع‌های خیابانی این منطقه که به جمعه‌های اعتراض در استان سیستان‌ و بلوچستان مشهور شده، با وجود تلاش جمهوری اسلامی برای خاتمه دادن به اعتراضات و اعزام نمایندگان علی خامنه‌ای به زاهدان برای رسیدگی به ماجرای جمعه خونین (هشتم مهر)، همچنان ادامه دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.