هرانا: تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ایران به ۴۴۸ نفر رسید

شنبه, 5ام آذر, 1401
اندازه قلم متن
هرانا می‌گوید٬ دست‌کم ۱۸ هزار و ۱۷۰ تن از معترضان بازداشت شده‌اند.

رادیو فردا

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ایران تا روز جمعه چهارم آذر ماه به دست‌کم ۴۴۸ تن افزایش یافته است.

بنابر گزارش پایگاه حقوق بشری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از بیست و ششم شهریور ماه روز آغاز اعتراضات سراسری در ایران تا روز جمعه چهارم آذر ماه دست‌کم ۴۴۸ تن از مردم معترض در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند که از این تعداد دست‌کم ۶۳ نفر کودک بوده و زیر هجده سال سن داشته‌اند.

بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تا روز جمعه چهارم آذر ماه، دست‌کم ۱۸ هزار و ۱۷۰ تن از معترضان بازداشت شده‌اند و ۱۵۶ شهر ایران صحنه تظاهرات ضد حکومتی بوده است.

در این گزارش به بازداشت ۵۶۵ دانشجو اشاره شده و آمده است که دست‌کم ۱۴۳ دانشگاه نیز در این مدت صحنه تجمع‌های اعتراضی دانشجویان بوده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همچنین از شناسایی هویت ۳ هزار و ۲۳۴ تن از ۱۸ هزار معترض بازداشت شده خبر داد و افزود: از بین بازداشت‌شدگانی که هویت آنها شناسایی شده، ۱۱۰ تن کودک و نوجوان زیر هجده سال، شامل ۷۴ پسر و ۳۶ دختر، هستند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه سوم آذر ماه در نشست ویژه‌ای با موضوع نقض گسترده حقوق بشر در ایران، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن یک هیئت تحقیق بین‌المللی برای بررسی سرکوب اعتراضات ایران تشکیل می‌شود.

اعضای هیئت حقیقت‌یاب را رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد منصوب خواهد کرد و ماموریت آن تحقیق درباره نقض حقوق بشر از آغاز اعتراضات سراسری ایران و مستندسازی نقش آمران و عاملان آن است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.