برنامه جمهوری اسلامی برای اذیت و آزار تماشاگران ایرانی جام جهانی در قطر

شنبه, 5ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

پلیس قطر با همکاری نیروهای ایرانی از ورود افراد با پرچم‌های شیر و خورشید و لباس‌هایی که روی آن علیه جمهوری اسلامی شعار نوشته شده بود، ممانعت کرد

ایجاد انواع محدودیت‌ها و آزار و اذیت تماشاگران ایرانی در قطر و تبدیل مسابقات فوتبال ایران به فرصت تبلیغات سیاسی برای جمهوری اسلامی، به مهم‌ترین خبر پس از پیروزی تیم فوتبال ایران برابر ولز تبدیل شده است.

در حالی‌ که طی دیدار نخست ایران در جام جهانی، تماشاگران ایرانی با محدودیت کمتری ازنظر پوشیدن لباس‌هایی منقش به تصاویر کشته‌شدگان خیزش مردمی و پرچم در ورزشگاه حضور پیدا کردند، پلیس قطر در دومین دیدار با همکاری نیروهای ایرانی از ورود افراد با پرچم‌های شیر و خورشید و لباس‌هایی که روی آن علیه جمهوری اسلامی شعار نوشته شده بود، ممانعت کرد.

شدت این محدودیت به حدی بود که بر اساس تصاویر منتشرشده، پلیس قطر از برخی تماشاگران خواسته بود پیش از ورود به ورزشگاه شعار زن، زندگی، آزادی و نام مهسا امینی، نیکا شاکرمی و باقی کشته‌شدگان را از روی پوست خود پاک‌ کنند و لباس‌هایی که این شعارها و اسامی بر آن‌ها نوشته شده است را تعویض کنند.

به گفته یکی از تماشاگران ایرانی، پلیس قطر به تماشاگران اجازه ندادند حتی بیرون ورزشگاه شعار علیه حکومت سر بدهند و با گرفتن عکس، آن‌ها را شناسایی می‌کنند.

شب گذشته پس از پایان مسابقه، چند نفر از این تماشاگران به شبکه‌های فارسی‌زبان گفته بودند در هنگام ورود به ورزشگاه پلیس قطر برخی تماشاگران ایرانی را به محلی مخصوص هدایت می‌کردند و پس از گرفتن عکس از صورت آن‌ها و ارسال به یک گروه واتس‌اپ، منتظر گرفتن تایید از طرف مقابل می‌ماندند. مشخص نیست این گروه واتس‌اپ با هماهنگی نهادهای امنیتی در ایران ایجاد شده است، یا ماموران منتظر کسب اجازه از مقام‌های قطری بودند.

همچنین در ورزشگاه و حین مسابقه نیز تماشاگران معترض از برخورد پلیس با سردادن هرگونه شعار علیه حکومت خبر دادند و بر اساس تصاویر و ویدیوهای منتشر شده، نیروهای حفاظت داخل ورزشگاه همه نمادها و پرچم‌ها غیر از اقلام توزیع شده تیم رسانه‌ای جمهوری اسلامی در قطر و سفارت ایران را جمع‌آوری ‌کردند.

این رویه عجیب در ادامه هماهنگی کشور قطر با جمهوری اسلامی حتی به شیوه تصویربرداری از تماشاگران ایرانی و پخش آن در حین مسابقه نیز رسیده است.

بر اساس تصاویر منتشر شده از مسابقات، به نظر می‌رسد هرگونه پخش تصویر از تماشاگران با پرچمی غیر از پرچم جمهوری اسلامی کنترل شده است و تصویربرداران ملزم شده‌اند تنها تصویر تماشاگرانی که پرچم جمهوری اسلامی را در دست دارند، نشان دهند.

روز گذشته مکث دوربین و انتشار تصاویر یکی از تماشاگران که در زمان پخش سرود جمهوری اسلامی اشک می‌ریخت، مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت. این در حالی ا‌ست که بخش زیادی از تماشاگران ایرانی در همان زمان مشغول فریاد زدن علیه پخش سرود جمهوری اسلامی بودند که دوربین‌های داخل ورزشگاه آن‌ها را سانسور کردند.

میزان هماهنگی و همسویی برگزارکنندگان مسابقات جام جهانی با نهادهای رسمی جمهوری اسلامی، ازجمله مواردی‌ است که میزبانی بی‌طرفانه قطر را زیر سوال برده و آن را در کنار مسائلی که نقض آزادی‌های فردی در این مسابقات تلقی می‌شود، به نمونه‌هایی برای اعتراض به میزبانی قطر و زیر سوال بردن رویکرد منفعلانه فیفا بدل کرده است.

ضمن آنکه مزاحمت آزادانه عوامل امنیتی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی برای تماشاگران ایرانی مخالف نظام و ضبط و پخش فیلم‌های مختلف از این موضوع هم نشان از آن دارد که دولت قطر دست جمهوری اسلامی را برای تهدید و ارعاب شهروندان و سوءاستفاده امنیتی و خبری از جام جهانی فوتبال باز گذاشته است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.