اعتراض رئیس‌جمهور و صدراعظم آلمان به سرکوب معترضان در ایران

شنبه, 5ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

اعتراض رئیس‌جمهور و صدراعظم آلمان به سرکوب معترضان در ایران

فرانک والتر اشتاین‌مایر و اولاف شولتس، رئیس‌جمهوری و صدراعظم آلمان AFP – JOHN MACDOUGALL,RONALDO SCHEMIDT,VLADIMIR SIMICEK

فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهوری آلمان که قبلاً در مقام وزیر خارجه روابط نزدیکی با تهران داشت، سکوت خود را شکست و تأکید کرد که کشورش در کنار مردم شجاع ایران ایستاده است. صدراعظم اولاف شولتس نیز در سخنانی جداگانه جمهوری اسلامی را به خاطر سرکوب وحشیانه معترضان مورد انتقاد قرار داد.

آلمان هفته ها است که در مسیر اعمال فشار بر جمهوری اسلامی گام بر می دارد. تصویب قطعنامه مربوط به  تشکیل کمیته حقیقت یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تحقیق پیرامون نقض شدید حقوق بشر در جمهوری اسلامی، تازه ترین برآیند این فشارها از سوی آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان است.

مسئولان سرکوب باید حساب پس بدهند 

فرانک‌والتر اشتاین مایر رئیس جمهوری آلمان در دوران تصدی وزارت خارجه این کشور در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ مناسبات نزدیکی با رهبران جمهوری اسلامی داشته است. با این همه، وی روز جمعه ۲۵ نوامبر، در یک  سخنرانی برخورد خشن جمهوری اسلامی با معترضان  را محکوم کرد و خواستار تسویه حساب با آمران این سرکوب ها شد.

آقای اشتاین مایر گفت: “حق همایش و بیان آزادانه نظر و عقیده از حقوق جهانشمول است‌ و کسانی که این حق را با خشونت زیرپا می گذارند باید ناگزیر به پاسخگویی شوند”.

رئیس جمهوری آلمان افزود: “رفتار حکومت ایران با معترضان اهانت به انسان است.  حتی کودکان در ایران قربانی خشونت دولتی می شوند. انسانهای شجاع در ایران برای عدالت، برابری و آزادی مبارزه می کنند و شایسته احترام هستند. آلمان در کنار آنان ایستاده است”. 

رئیس جمهور آلمان در پایان از تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر برای تشکیل کمیته حقیقت یاب ابراز خرسندی کرد. 

نشست فوق العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با ۲۵ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع تشکیل کمیته حقیقت یاب برای ایران را تصویب کرد.

وظیفه کمیته حقیقت یاب

کمیته حقیقت یاب باید جنایات جمهوری اسلامی را در جریان اعتراضات ماه های اخیر مستند کند. از این مستندات می توان برای محاکمه متهمان به جنایت علیه بشریت در دادگاه های بین المللی استفاده کرد. قطعنامه شورای حقوق بشر خشم رهبران جمهوری اسلامی را برانگیخته است. 

بمب اتمی؟ هرگز

همزمان با سخنرانی رئیس جمهور در روز جمعه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز در یک سخنرانی جداگانه رفتار حکومت ایران با معترضان را تاسف آور دانست.  

شولتس‌ همچنین در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: “هدف آلمان، بریتانیا، فرانسه و آمریکا همواره جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی بوده و این هدف همچنان پی گیری می شود”. 

برای تولید یک بمب اتمی باید اورانیوم تا ۹۵ درصد غنی شود.‌ آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین‌گزارش خود ادعای ایران را در مورد غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم تایید کرد.

اولاف شولتس افزود که جهان غرب تلاش های ایران برای تولید موشک های قادر به حمل کلاهک های هسته ای را نیز به دقت زیر نظر دارد و اجازه توسعه آن را نخواهد داد.

صدراعظم آلمان پیش تر از جمهوری اسلامی به عنوان حکومتی نام برده بود که شهروندان خود را بی محابا به گلوله می بندد. آقای شولتس تضمین کرده بود که کشورش از مطالبات حق طلبانه معترضان در ایران پشتیبانی می کند. 

در پی سخنان صدراعظم آلمان، وزارت خارجه جمهوری اسلامی سفیر آلمان در تهران را برای دومین بار ظرف کمتر از شش ماه احضار کرد.  

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.