میانگین فرونشست در دشت‌های کشور ۲۵ سانتی‌متر است

یکشنبه, 6ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

شهرکرد- ایرنا- مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برداشت بی‌رویه از مخازن آب زیرزمینی منجر به شکل‌گیری پدیده فرونشست در بسیاری از دشت‌های کشور شده است به‌طوری‌که میانگین آن در این دشت‌ها به ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده روز شنبه در نشست شورای توسعه و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری به وضعیت محیط زیست کشور در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: کاهش حجم آبخوان‌ها و شکل‌گیری پدیده فرونشست در دشت‌های کشور از دهه ۷۰ شدت گرفته است که در سال‌های پس از آن ۸۰۰ چاه جدید حفر شد که نیمی از آن غیرمجاز است.

وی همچنین به کاهش منابع آب تجدیدشونده در کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۷۳ به ۱۰۳میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: کاهش ۳۰میلیارد مترمکعبی آب تجدیدشونده کشور را وارد تنش آبی کرد به‌طوری‌ که از سال ۱۳۸۷ بسیاری از استان‌های کشور با تنش آبی روبرو شدند و در سال‌های اخیر نیز این موضوع به یک بحران در تعدادی از استان‌ها تبدیل شده است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر مدیریت مصرف آب در کشور خاطرنشان کرد: این در حالی است که آمارهای موجود حاکی از آن است که با وجود کاهش منابع اما در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی هنوز تغییر ایجاد نشده است.

لاهیجان‌زاده شکل‌گیری پدیده گرد و خاک را از پیامدهای خشک شدن بسیاری از دشت‌های کشور عنوان کرد و گفت: در چهارمحال و بختیاری نیز دشت شهرکرد به کانون گرد و خاک تبدیل شده است.

وی رعایت نکردن حقابه تالاب‌ها را از دیگر چالش‌های محیط‌زیست کشور در دوران خشکسالی و تغییر اقلیم عنوان کرد و افزود: بیشتر تالاب‌های کشور خشک شده‌اند چراکه حقابه آن رعایت نمی‌شود.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه به تشریح سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی رهبر معظم انقلاب پرداخت و تصریح کرد: این سیاست‌ها در ۱۵ بند تدوین شده و پنج راهبرد برای آن تعریف و بر اساس آن وظایف دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است.

لاهیجان‌زاده خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این سیاست‌ها و نظارت بر نحوه آن باید در هریک از استان‌های کشور تشکیل شود که انتظار می‌رود این مهم نیز از سوی استان چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گیرد.

‌به گزارش ایرنا، تشکیل کارگروه محیط‌زیست برای پیگیری سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب از مصوبات این نشست بود و مقرر شد تا این کارگروه به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تشکیل و نتایج این کارگروه به شورای برنامه‌ریزی و مدیریت استان ارائه شود.

بر اساس آخرین آمار شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری از ۱۰ دشت اصلی این استان، ۶ دشت ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی است و سالانه حدود سه سانتی‌متر در این دشت‌ها فرونشست رخ می‌دهد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.