کانادا تحریم‌های حقوق بشری علیه حکومت ایران را تشدید کرد

جمعه, 11ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

مرتضی طلایی، فرمانده سابق نیروی انتظامی استان تهران، در صدر فهرست تحریم‌های روز جمعه دولت فدرال کانادا قرار دارد

دولت فدرال کانادا مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه شمار دیگری از عوامل سرکوب‌های سیاسی و ناقضان حقوق بشر در ایران وضع کرد.

بر اساس اعلام روز جمعه وزارت خارجه کانادا، نام چهار شخص حقیقی و پنج نهاد و شرکت وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های حقوق بشری دولت فدرال قرار گرفت.

مرتضی طلایی، فرمانده سابق نیروی انتظامی استان تهران، در صدر فهرست تحریم‌های روز جمعه دولت فدرال کانادا قرار دارد.

سال گذشته انتشار ویدئوی کوتاهی از حضور مرتضی طلایی در یک مجتمع ورزشی در شمال شهر تورنتو، بازتاب گسترده‌ای میان رسانه‌های کانادایی و کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی داشت.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود که وزارت خارجه کانادا روادید ورود مرتضی طلایی به کانادا را باطل کرده است.

علاوه بر مرتضی طلایی، علی قناعت‌کار، بازپرس دادسرای مستقر در زندان اوین تهران و حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی از دیگر افرادی‌اند که نامشان به فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتاوا اضافه شده است.

وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای که روز جمعه دوم دسامبر (۱۲ آذرماه) منتشر کرد ضمن متهم کرد حکومت ایران به «سرکوب وحشیانه» اعتراض‌های سراسری در ایران نوشت: با وجود تداوم سرکوب گسترده اعتراض‌ها، مردم ایران همچنان برای تامین حقوق و آزادی‌های زنان و دختران ایرانی و آینده‌ای بهتر به‌پاخاسته‌اند و ایستادگی می‌کنند.

علاوه بر اشخاص حقیقی، نام چند شرکت و نهاد وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در فهرست تحریم‌های تازه اتاوا است.

شرکت هواپیمایی باربری «خدمات فرودگاهی سفیران»، شرکت «بهارستان کیش» و «خبرگزاری جوان» نیز در فهرست تحریم‌های روز جمعه وزارت خارجه کانادا قرار دارد.

شرکت «بهارستان کیش» و «خبرگزاری جوان» از زیرمجموعه‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه پاسداران به‌شمار می‌روند. شرکت «خدمات فرودگاهی سفیران» نیز متهم است در انتقال پهپادهای تهاجمی حکومت ایران به روسیه نقش داشته است.

وزارت خارجه کانادا، در بخش دیگری از بیانیه روز جمعه خود متعهد شده است تا هنگامی که حکومت ایران از نقض فاحش حقوق بشر و گسترش سرکوب‌ها دست برنداشته‌ است، اقدامات خود را ادامه می‌دهد.

در بیانیه روز جمعه وزارت خارجه کانادا، بار دیگر حکومت ایران متهم شده که علاوه بر نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر در داخل ایران، با سیاست‌ها و اقدامات خود «صلح و امنیت بین‌‌المللی» را هم به‌خطر انداخته است.

این ششمین بسته تحریمی‌های حقوق بشری دولت کانادا علیه عوامل سرکوب‌ها در ایران به‌شمار می‌رود.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.