۶ سازمان و حزب جمهوری‌خواه دموکرات: همراهی با فراخوان جنبش دانشجوئی برای اعتراض در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو

شنبه, 12ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

شش سازمان و حزب جمهوری‌خواه دموکرات

همراهی با فراخوان جنبش دانشجوئی برای اعتراض در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو

۱۶ آذر به عنوان روز جنبش دانشجوئی در تاریخ کشور ما ثبت شده است. جنبش دانشجوئی همواره پیشگام جنبش دموکراتیک کشور ما بوده و چندین دهه علیه استبداد و برای آزادی، عدالت اجتماعی و دموکراسی مبارزه کرده است. دانشجویان همه ساله این روز را گرامی می دارند.

دانشجویان امسال در شرایطی به استقبال ۱۶ آذر می  روند که جنبش انقلابی پا به حیات گذاشته، سپهر سیاسی کشور را دگرگون کرده و برای گذار از حکومت ویرانگر جمهوری اسلامی خیز برداشته است. حکومت اسلامی سال ها کوشیده بود به ضرب زندان، محرومیت از تحصیل، بورسیه‌های رانتی و اخراج اساتید دانشگاه ها را به پادگان تبدیل کرده، صدای اعتراضی دانشجویان را خاموش ساخته و جنبش دانشجوئی را به رکود کشاند. امروز می بینیم این سیاست ها عقیم ماندند و دانشجویان از اولین گروه های اجتماعی بودند که به جنبش “زن، زندگی، آزادی” پیوستند، با اعتراضات کف خیابان  همراه شدند و در خط مقدم جنبش قرار گرفتند. اعتراضات دانشجویان این بار دانشگاه های سراسر کشور را فراگرفت و بدون وقفه ادامه یافت. بی تردید اعتراضات دانشجویان در تداوم جنبش انقلابی مردم ایران نقش بارزی دارد. تاریخ جنبش دانشجوئی علیرغم اهمیتش در جنبش های اجتماعی ایران تا کنون شاهد چنین ابعاد گسترده‌ای نبوده است. این بار گروه هائی از اساتید دانشگاه ها هم به حمایت از دانشجویان برخاسته و به شدت نسبت به سرکوب دانشجویان اعتراض کرده اند.

حکومت که به نقش برجسته دانشجویان در تداوم و گسترش جنبش انقلابی واقف است، دست به سرکوب گسترده اعتراضات دانشجویان زده است. تا کنون صدها دانشجو را بازداشت و تعدادی از آن ها را محاکمه و به زندان های سنگین محکوم کرده و شمار زیادی از دانشجویان را تعلیق و یا اخراج کرده است. مجلس شورای اسلامی در همراهی با سرکوب گران در صدد تصویب قانونی است که براساس آن قوه قضائیه می تواند دانشجویان معترض را برای ده سال ممنون الخروج از کشور کند. اما تا کنون سرکوب کارساز نبوده و اعتراضات دانشجویان در دانشگاه های سراسر کشور هم چنان ادامه دارد.

جنبش دانشجویی در آستانه سالگرد ۱۶ آذر در راستای برافراشته نگهداشتن پرچم مقاومت در مقابل دیکتاتوری، برای روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر فراخوان اعتراض و اعتصاب داده است. گروه های مختلف اجتماعی از جمله تشکل های محلی در ۳۰ شهر با فراخوان دانشجویان همراه شده و از مردم دعوت به تظاهرات، تحصن و اعتصاب کرده اند.

۶ حزب و سازمان جمهوری خواه دموکرات سالگرد ۱۶ آذر را گرامی داشته، مبارزات آزادی خواهانه و عدالت طلبانه دانشجویان را ارج گذاشته و از فراخوان آن ها برای روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر پشتیبانی می کند و همراه با آن ها از جوانان، کارگران، معلمان، کارمندان، رانندگان شرکت واحد، کارکنان راه آهن، رانندگان کامیون  و کامیون داران و گروه های دیگر دعوت می کند که در این ۳ روز بطور گسترده در اعتراضات مشارکت کرده و به حکومت سرکوب گر نشان دهند که جنبش “زن، زندگی، آزادی” با وجود کشتارها و دستگیری ها، سر باز ایستادن ندارد و هم چنان در حال پیشروی و فراگیر شدن است.

هیئت‌های سیاسی ـ اجرائی:

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران 

جبهه ملی ایران ـ اروپا

حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

حزب سوسیال دمکرات و لائیک ایران (همسازی جمهوری‌خواهان)

سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور

همبستگی جمهوری‌خواهان ایران (هجا)

۱۲ آذر ۱۴۰۱ (۳ دسامبر ۲۰۲۲)

 

 

 

 

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.