ترکان، مشاور ارشد روحانی خواستار برخورد با عاملان پشت‌‌پرده رشد بابک زنجانی شد

دوشنبه, 16ام دی, 1392
اندازه قلم متن

مشاور ارشد رییس‌جمهوری بر ضرورت برخورد با افراد پشت‌پرده در ماجرای بابک زنجانی تاکید کرد. یک هفته بعد از ماموریت ویژه روحانی به اسحاق جهانگیری معاون اول، برای مبارزه با مفسدان اقتصادی و سوءاستفاده‌کنندگان از شرایط تحریم، «اکبر ترکان» می‌گوید: «در ماجرای بابک زنجانی باید به‌دنبال افرادی که پشت‌سر او بودند و موجب رشد چنین افرادی شده‌اند، باشیم. باید پرسید که چرا ظرف چندسال یک فردی مانند زنجانی به چنین جایی رسید و چه کسانی اجازه رشد او را دادند و چه شرایطی رشد این نوع افراد را فراهم کرد.» در نامه ماموریت یک‌ماهه روحانی به جهانگیری نیز آمده بود:

«…ضروری است موارد سوءاستفاده از شرایط تحریم مورد رسیدگی قرار گیرد و برای حراست از حقوق مردم و بیت‌المال اقدام فوری صورت پذیرد و گزارش مربوطه ظرف یک‌ماه به اینجانب ارایه گردد.» ترکان در ادامه گفت‌وگویش با «ایلنا» افزود: «میزان فسادی که این روز‌ها در ترکیه علنی شده یک‌دهم فسادی است که ممکن است در ایران رخ داده باشد.» اشاره ترکان به فساد مالی‌ای است که حدود ۲۰روز پیش پلیس ترکیه از آن پرده برداشت. حجم فساد مالی ترکیه رقمی حدود ۸۷‌میلیون‌یورو است. متهم اصلی در این فساد هم اتفاقا یک تاجر ۲۹ساله ایرانی‌الاصل به نام «رضا ضراب» است که به اتهام پولشویی و رشوه به مقامات ارشد ترکیه بازداشت شد. رضا ضراب، همسر «ابرو گوندش» خواننده ترکیه‌ای است و با خانواده اردوغان نخست‌وزیر ترکیه روابط نزدیکی دارد. پس از افشای فساد مالی در ترکیه، سه‌نفر از وزرای او استعفا دادند و اردوغان نیز دست به تغییرات گسترده در کابینه خود زد و ۱۰وزیر جدید، جایگزین وزرای قبلی کابینه‌اش کرد.

«ترکان» در ادامه از بی‌توجهی مردم و مسوولان به گستردگی فساد در کشور انتقاد کرده و گفته: «به‌خاطر همین فساد (فساد مالی ترکیه) نیمی از کابینه تغییر می‌یابد و مردم به نشانه اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند، اما با اینکه میزان این پدیده در کشور ما بسیار بیشتر از اینهاست، مردم ما بی‌توجه و نهادهای نظارتی ما مسوولیت‌ ناپذیرند.» ترکان در ادامه انتقاد از فساد اقتصادی در کشور گفته: «در کشورهایی مانند آلمان که نه حکومت دینی دارند و نه ادعای آن را، می‌بینیم که میزان فساد و تخلف اداری و وجود ویژه‌خواران بسیار ناچیز است، اما در کشور ما که ادعای حکومت دینی بودن را داریم میزان قابل‌توجهی از فساد و رشوه‌خواری و افراد ویژه‌خوار را مشاهده می‌کنیم.»

بابک زنجانی دوشنبه هفته گذشته (۹دی) به اتهام عدم پرداخت بدهی ۸/۲میلیارددلاری به نفت روانه اوین شد. نمایندگان مجلس نیز در نامه خطاب به روسای سه قوه خواستار برخورد با زنجانی شده بودند. نام بابک زنجانی در پی آن در رسانه‌ها مطرح شد که احمدی‌نژاد رییس دولت پیشین، در دفاع از انتصاب «سعید مرتضوی» متهم جنایت کهریزک به ریاست سازمان تامین‌اجتماعی به اکران فیلم از فاضل لاریجانی، در مجلس دست زد.

ثروت بابک زنجانی که طبق ادعای روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به ۵/۱۳میلیارددلار می‌رسد، او را در رده شصت‌و‌پنجم ثروتمندان جهان قرار می‌دهد، اما برخلاف اصرار خود این میلیاردر جوان، برای کمتر کسی باورکردنی است که او تمام این ثروت را تنها با تلاش خود به‌دست‌آورده و از هیچ رانتی استفاده نکرده است. او تمام ارتباطات خود را «اتفاقی» می‌داند. بابک زنجانی در گفت‌وگویی که با مجله «آسمان» داشته، درباره آشنایی با مدیران نفتی، دیدارهایش با برخی وزرا، اسفندیار رحیم‌مشایی، تاسیس بانک در تاجیکستان، خرید باشگاه راه‌آهن، خرید و فروش ارز در دوران سربازی برای رییس بانک مرکزی و… تنها یک جواب می‌دهد: «اینها واقعا اتفاق بود.»بابک زنجانی مدعی است، در شرایط تحریم برای فروش نفت ایران تلاش کرده است. او در گفت‌وگویی در اوایل شهریورماه با خبرگزاری «ایسنا» خود را «بسیجی اقتصادی» نامیده و گفته بود: «از حدود هفت، هشت‌ماه پیش اتحادیه اروپا مجموعه ما و شخص مرا تحریم کرد و دلیلش نیز این بود که بنده را مهره اصلی جمهوری‌اسلامی در دورزدن تحریم‌ها و فروش نفت می‌دانستند و عنوان می‌کردند کارهای اساسی انجام‌شده مانع از اجرای تحریم‌هاست.»

زنجانی که طبق گفته محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه برای جلوگیری از فرارش اکنون در «اوین» به سر می‌برد، در ارتباط با پرونده فساد مالی در سازمان تامین‌اجتماعی بر اساس گزارش کمیته تحقیق‌وتفحص مجلس به‌همراه سعید مرتضوی متهم است. بابک زنجانی پس از اعتراف رضا ضراب در جریان بازجویی‌ها که او را رییس خود معرفی کرده بود در فساد مالی ترکیه نیز مورد اتهام قرار گرفته است.

به جان مدیران ما میکروب افتاده است

در ادامه ماجرای زنجانی ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی از نامه زنجانی به او خبر داده و به «مهر» گفته: «اخیرا بابک زنجانی نامه‌ای به من نوشت که در آن مدعی شده بود دو‌میلیاردو۴۶۰‌میلیون‌یورو به حساب بانک‌مرکزی در روسیه واریز کرده است.» رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه گفت: «آقای سیف تلفنی این ادعا را تکذیب کرد که در ادامه نیز در نامه‌ای تکذیب این موضوع به سازمان بازرسی اعلام شد. همچنین در این خصوص از بانک روسیه استعلام شد که این بانک نیز این موضوع را به‌طور کامل رد کرد.»

در خبر دیگری از «ناصر سراج» که «ایسنا» منتشر کرده نیز به نقل از او آمده: «اکثر قریب به اتفاق مدیران کشور پاکدست هستند. متاسفانه تعدادی میکروب به جان مدیران ما افتاده که آنان را بدنام کرده که سعی می‌کنیم با کمک قوای سه‌گانه این میکروب‌ها را از دستگاه اداری پاکسازی کنیم.»ترکان، مشاور ارشد رییس‌جمهوری درباره رسیدگی به پرونده بابک زنجانی هم گفته: «زمانی می‌توان انتظار داشت که میزان فساد در کشور کاهش یابد و ویژه‌خواران جرات سوءاستفاده نداشته باشند که نهادهای نظارتی ما ازجمله قوه‌قضاییه از تخلف عاری شده باشند و پس از آن نمایندگان مجلس نیز دینی به افراد نداشته باشند.»

مشاور ارشد رییس‌جمهوری نسبت به نتیجه‌بخش‌بودن محاکمه بابک زنجانی اظهار امیدواری کرده و گفته: «من امیدوارم، چراکه پیگیر این موضوع آقای محسنی‌ اژه‌ای هستند و هر وقت ایشان مساله‌ای را پیگیری کرده‌اند؛ مشاهده می‌کنیم که آن پرونده به نتیجه رسیده است.» «ایسنا» درباره آخرین وضعیت بابک زنجانی به نقل از «سهراب سلیمانی»، مدیرکل سازمان زندان‌های استان تهران گزارش داده: «او در حال حاضر در بازداشتگاه اوین است و اخبار منتشرشده مبنی بر آزادی او صحت ندارد.»
———————————————————————

حلقه‌ سوم زنجیره زنجانی

رضا ضراب، بابک زنجانی، کاملیا جمشیدی و مهدی شمس که بر اساس ادعای رسانه‌های ترک از قطعات پازل فساد مالی ترکیه بوده‌اند. حالا رسانه‌های داخلی نفر دیگری هم به این جمع اضافه کرده‌اند که البته از آن به‌عنوان «نفر سوم این شراکت پرسود» یاد کرده‌اند. «افکارنیوز» در گزارش خود گفته این نفر سوم «در سکوت در حال انجام معاملات خود است.» در این گزارش آمده: «دستگیری رضا ضراب کریدور پولشویی در ترکیه اولین حلقه دومینویی بود که با دستگیری بابک زنجانی که ۹هزار‌میلیاردتومان بدهی پول نفت، تنها یکی از قلم‌های فهرست طولانی پرونده اوست ادامه یافت و اکنون این دومینو به حلقه خاموش و ساکت خود رسیده است. «محمدرضا رجاییه»، مدیرعامل صرافی بانک سرمایه که بیشترین تبادلات پولی را با رضا ضراب داشته است.» این سایت خبری مدعی شده: «ثروتی که رجاییه از این راه حاصل کرده است بالغ بر صدها‌میلیاردتومان است. در گزارشات رسانه‌های ترکیه نام محمد رجایی به‌عنوان شریک رضا ضراب نامبرده شده است که در واقع این فرد همان محمدرضا رجاییه است.»
از: شرق


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.