ارسال محوله جدید پهپادهای ایرانی به روسیه؛ اوکراین از سرنگونی ۱۰ پهپاد خبر داد

شنبه, 19ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

یک روز پس از گزارش وزارت دفاع بریتانیا درباره ارسال محموله جدید پهپادهای ایرانی به روسیه و ابراز نگرانی مقامات آمریکا و بریتانیا از همکاری نظامی دو کشور، اوکراین از سرنگونی ۱۰ پهپاد ایرانی خبر داد.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد شامگاه جمعه ۱۸ آذر، ۱۰ پهپاد ایرانی استفاده شده به وسیله روسیه در حمله به خرسون، نیکولایف و اودسا را سرنگون کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا روز چهارشنبه دوم آذر اعلام کرده بود روسیه در چند روز گذشته از پهپادهای انتحاری ایرانی در حمله به اوکراین استفاده نکرده و احتمالا این پهپادها تمام شده‌اند و مسکو به دنبال تامین دوباره آنهاست.

در گزارش روز ۱۸ آذر وزارت دفاع بریتانیا اما اعلام شد که روسیه محموله جدیدی را دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش، اوکراین روز ۱۵ آذر، ۱۷ پهپاد را ساقط کرده است.

در همین حال واشینگتن پست روز جمعه به نقل از یک مقام نظامی آگاه خبر داده بود تهران توافق کرده برای روسیه یک کارخانه تولید پهپاد را طراحی کند و بر آن نظارت فنی داشته باشد.

این کارخانه احتمالا در منطقه تاتارستان ساخته خواهد شد.

بر اساس این گزارش، روسیه قرار است علاوه بر مشوق‌های دیگر، به جمهوری اسلامی یک میلیارد دلار پرداخت کند.

در همین حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با اشاره به این گزارش گفت که روسیه سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را به ایران ارائه می‌کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد: «ما از قصد روسیه برای قرار دادن تجهیزات نظامی پیشرفته‌ در اختیار ایران نگرانیم.»

در همین حال باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، گفت که روسیه قصد دارد از ایران سلاح‌های بیشتری، از جمله صدها موشک بالستیک دریافت کند.

او تاکید کرد که بریتانیا از قصد روسیه برای ارائه ادوات نظامی پیشرفته به جمهوری اسلامی نگران است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.