زلنسکی: حملات روسیه با پهپادهای ایرانی یک و نیم میلیون نفر را بدون برق گذاشت

یکشنبه, 20ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

ار اف ای  

نیروهای مسلح اوکراین اعلام کردند که ١۵ پهپاد مناطقی در جنوب اودسا و میکولایف را هدف قرار داده که ۱۰ فروند از آن‌ها سرنگون شده‌اند.

دفتر دادستان کل اوکراین روز شنبه اعلام کرد که مسکو از پهپادهای شاهد-١٣‬۶ ساخت ایران برای ضربه زدن به دو تاسیسات انرژی استفاده کرده و ۱.۵ میلیون نفر را در بندر اودسا بدون برق گذاشته است.

وزارت دفاع اوکراین نیز روز شنبه در نشست روزانه خود، اعلام کرد که شامگاه جمعه، «دشمن ظاهرا با پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایرانی به زیرساخت‌های انرژی در مناطق میکولایف و اودسا ضربه زده است».

حملات اخیر، یک روز پس از گزارش وزارت دفاع بریتانیا درباره ارسال محموله جدید پهپادهای ایرانی به روسیه و ابراز نگرانی مقامات آمریکا و بریتانیا از همکاری نظامی دو کشور صورت گرفته است.

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در سخنرانی ویدیویی شبانه خود گفت: «وضعیت در منطقه اودسا بسیار دشوار است. متاسفانه ضربات وارد‌شده به تاسیسات انرژی بسیار مهم بودند. بنابراین بازیابی شبکه برق‌رسانی زمان زیادی لازم دارد و متاسفانه چند روز طول می کشد.»

سرهی براتچوک، سخنگوی اداره منطقه‌ای اودسا نیز گفت که تامین برق برای مصارف شهری در روزهای آینده انجام خواهد شد اما بازسازی کامل شبکه‌ها ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد.

کی‌یف این حملات را به دلیل تأثیر مخرب آنها بر زندگی غیرنظامیان، جنایات جنگی توصیف می‌کند. این در حالی ست که مسکو می گوید حملاتش از نظر نظامی مشروع است و غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهد.

روسیه روز دوشنبه گذشته نیز، ده‌ها موشک کروز به زیرساخت‌های کلیدی اوکراین شلیک و فشارها را بر شبکه توزیع انرژی در اوکراین شدیدتر کرده بود.

از ماه اکتبر، مسکو زیرساخت های انرژی اوکراین را هدف امواج گسترده حملات موشکی و پهپادی قرار داده است. ولودیمیر زلنسکی می‌گوید که کشور نروژ، برای کمک به بازسازی سیستم انرژی اوکراین، ۱۰۰ میلیون دلار کمک ارسال کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه اعلام کرده بود که حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه از جمله تحویل احتمالی موشک‌های بالیستیک احتمالا در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، حدود یک ماه پیش گفته بود که ایران شمار معدودی پهپاد پیش از جنگ اوکراین، به روسیه داده است. او احتمال تحویل موشک به روسیه را رد کرد.

ام کردند که ١۵ پهپاد مناطقی در جنوب اودسا و میکولایف را هدف قرار داده که ۱۰ فروند از آن‌ها سرنگون شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.