قوه قضاییه جمهوری اسلامی اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی را به ۲۸ سال زندان محکوم کرد

چهارشنبه, 23ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی خانواده اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی زندانی در ایران، اعلام کرد او به ۲۸ سال زندان محکوم شده و خانواده او شوکه هستند.

ونسان ون کیکنبورن، وزیر دادگستری بلژیک، به خانواده واندکاستیل اعلام کرده که وزیر دادگستری ایران صدور این حکم را به او اطلاع داده است.

خانواده این امدادگر بلژیکی درباره این حکم گفت: «می‌توانید تصور کنید؟ او ممکن است تا سال ۲۰۵۰ در زندان بماند و در آن زمان تقریبا ۷۰ ساله خواهد شد.»

اولیویه واندکاستیل، ۴۱ ساله، از بهمن ماه سال گذشته در ایران در بازداشت است.

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال مبادله این امدادگر بلژیکی با اسدالله اسدی، دیپلمات محکوم شده جمهوری اسلامی در بلژیک مطرح شده بود.

در همین حال در تابستان گذشته، توافق استرداد محکومان میان بلژیک و ایران با وجود هشدارهای گسترده نهادها و سازمان‌های حقوق بشری نسبت به تقویت رویکرد گروگان‌گیری جمهوری اسلامی به موجب این توافق، در پارلمان بلژیک به تصویب رسید.

با این حال دادگاه قانون اساسی بلژیک، روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر معاهده جنجالی تبادل زندانی میان این کشور و جمهوری اسلامی را به حالت تعلیق درآورد. 

دادگاه قانون اساسی بلژیک با صدور بیانیه‌ای نوشت: «به نظر می‌رسد معاهده مورد بحث، حق

زندگی قربانیان را نقض می‌کند زیرا اجازه می‌دهد فردی که در بلژیک به دلیل ارتکاب یک جرم تروریستی با حمایت ایران محکوم شده، به ایران منتقل شود.»

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین، تیر ماه سال ۹۷ به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه بازداشت و در بهمن ۹۹ در دادگاه بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

او پس از صدور این حکم، درخواست تجدیدنظر نکرد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.