رضا مرزبان و پیام شاپور بختیار

سه شنبه, 17ام دی, 1392
اندازه قلم متن

reza-marzban

چند روز پیش، رضا مرزبان از پیشکسوتان روزنامه نگارى ایران درگذشت. بسیارى از سایت هاى اینترنتى ایرانى در بزرگداشت این شخصیت برجسته روزنامه نگارى ایران مطالبى نوشتند، اما هیچ یک از آنها به این مهم که رضا مرزبان نماینده شاپور بختیار براى دیدار با آیت الله خمینى در نوفل لوشاتو بود اشاره اى نکردند.

در آستانه ٣۵ اٌمین سالگرد سفر رضا مرزبان به پاریس جهت رساندن پیام شاپور بختیار به آیت الله خمینى، بد نیست که توضیحاتى که او در سال ۵٨ در مورد این سفر داد را یک بار دیگر بخوانیم:

“به سبب مبارزه با رژیم مخلوع سالها در زندان بودم و از آن جا که از خط فکری مرحوم خلیل ملکی یعنی سوسیالیسم پیروی میکردم، خیلی زود همفکری و همدلی با آقای دکتر بختیار پیدا کردم. چرا که او یک مبارز سوسیالیست معتقد بود. ما مدتها در طول انقلاب با یکدیگر همکاری میکردیم و به سبب اعتماد به من از طرف ایشان مأمور شدم به پاریس بروم و با آقای خمینی مذاکراتی انجام دهم.”
رضا مرزبان موفق به دیدار آیت الله خمینى نشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. امروزپس ازگذشت سی وپنج سال برای عادی ترین افراد جامعه این مسئله روشن است که چرا زنده یاد رضا مرزبان موفق نشد با خمینی دیدارکند زیرا دران زمان حضرات عظام جیمی کاتر..جیمزکالاهان..هلموت اشمیت مهمانان جناب والری ژیسکاردستن بودند وتصمیم خودرا برای برکناری شاه واوردن خمینی با توافقاتی که با ایشان درجزیره گوادلوپ داشتند گرفته بودند وطبیعی بود نمیتوانستند نماینده بزرگ مردی اگاه ووطنپرست که دقیقا قصد داشت دنباله اهداف پیشوای بزرگ خود شادروان دکترمصدق را پیاده کند را نپذیرند وهمین اگاهی های انکارناپذیر او بود که سرانجام با چراغ سبز معامله گران وبازیگران ان سناریوی شوم خون پاک فرزند برومند سردارفاتح بدست عوامل جمهوری اخوندی فدیه راه وطن وملت ایران شد ویقینا اگرتوطعه انها نبود زنده یاد شاپوربختیاردانسته وبا اگاهی کامل پست نخست وزیری را ازسوی شاه پذیرفت چون میدانست دول غربی برای جلوگیری ازگسترش کمونیسم وسوسیالیسم درزمان جنگ سرد قصد دارند اخوندی بیسواد وبی احساسی چون خمینی را بصورت ابزاردست وارد محرکه کنند ودقیقا خطر انرا درسخنرانی خود به ملت ایران متذکرشد اما افسوس که دستهای الوده درپشت پرده مشغول انجام کاری بودند که سناریوی انرا پس ازکودتای بیست وهشت مرداد برای انتقام گیری ازپیروان دکترمصدق نوشته بودند.یاد وخاطره ان بزرگ مردان ایراندوست همیشه گرامی باد.