بیست دانشجوی دیگر دانشگاه علامه ممنوع‌الورود شدند

یکشنبه, 27ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

شماری از دانش‌آموختگان دانشگاه علامه طباطبایی روز ۴ آذر با امضای بیانیه‌ای، درباره «برخوردهای امنیتی با دانشجویان» هشدار دادند

مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، اعلام کرد ۲۰ دانشجوی دیگر این دانشگاه به‌‌دلیل برگزاری تجمع‌های اعتراضی روز ۱۶ آذر که در ایران روز دانشجو نامیده می‌شود، تا اطلاع ثانوی حق ندارند وارد دانشگاه شوند و ممنوع از تحصیل شده‌اند.

این مقام مسئول ادعا کرد: «روز ۱۶ آذر هیچ برنامه و تقاضایی برای برگزاری تجمعی‌ نداشتیم ولی در پی برگزاری تجمعاتی، حدود ۲۰ نفر ممنوع‌الورود شدند. این دانشجویان افرادی‌اند که اصرار دارند این مسیر را ادامه دهند و رفتارهای مداراگونه ما را برنمی‌تابند. دانشگاه در مقابل، از ابزارهای قانونی خود استفاده خواهد کرد.»

این ادعای «رفتار مداراگونه» در حالی مطرح می‌شود که علاوه بر صدور حکم ممنوعیت از تحصیل برای ده‌ها دانشجوی دانشگاه علامه در سه ماه اخیر، دست‌کم ۳۰ دانشجوی این دانشگاه دستگیر شده‌اند و شش دانشجو به نام‌های ملیکا قره‌گزلو، نازیلا معروفیان، هدی توحیدی، یوسف ظریف، رادبه کشاورز و میلاد عبادی همچنان در بازداشت‌اند.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در ادامه خبر داد برای دانشجویانی که به ادعای او با «شرکت در تجمع‌ها و ایجاد بلوا و رعایت نکردن شئون دانشجویی» مرتکب «تخلف» شده‌اند، «منع یک تا دو ترم تحصیل با احتساب در سنوات» در نظر گرفته شده است.

دانشگاه علامه طباطبایی تهران از جمله دانشگاه‌هایی بود که ۱۶ آذر همزمان با روز دانشجو، صحنه تجمع‌ و راهپیمایی مسالمت‌آمیز دانشجویانش علیه جمهوری اسلامی در اعتراض به «فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه» بود.

از زمان آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در صدها شهر ایران، دانشگاه‌ها به یکی از مراکز اصلی تجمع‌ها و ایجاد هسته‌های اولیه اعتراض‌ها تبدیل شده‌اند. همین امر موجب شد تا در بسیاری موارد، نیروهای سرکوبگر وارد دانشگاه‌ها شوند و ضمن ضرب‌وشتم دانشجویان، آن‌ها را بازداشت یا به آن‌ها تیراندازی کنند.

حملات نظامی و امنیتی به دانشگاه‌ها با قانون «ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب مرداد ۱۳۷۹ که نمایندگان مجلس ششم شورای اسلامی به قانون اساسی جمهوری اسلامی وارد کردند، کاملا مغایرت دارد.

مهدی واحدی درباره ۲۰ دانشجویی که اخیرا ممنوع‌الورود شده‌اند، گفت: «از این ۲۰ نفر، برای ۱۱ نفر شنبه هفته گذشته حکم بدوی صادر شد و منتظریم موعد قانونی تجدیدنظر که ۱۰ روز بود و دانشجو حق درخواست تجدیدنظر داشت، طی شود و پس از آن، در صورت درخواست دانشجو جلسه تجدیدنظرخواهی برگزار و پس از آن احکام صادر و ابلاغ خواهد شد.»

شماری از دانش‌آموختگان دانشگاه علامه طباطبایی روز ۴ آذر ۱۴۰۱ با امضای بیانیه‌ای، درباره «برخوردهای امنیتی با دانشجویان» هشدار دادند و از «تمامی استادان و مسئولانی که اندکی وجدان در وجود خود احساس می‌کنند» خواستند برای احقاق حقوق دانشجویان تلاش کنند. امضاکنندگان این بیانیه از «فقدان همکاری مقام‌های دانشگاه برای پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی» انتقاد کرده بودند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.